Papieren bonnen en tickets ingescand voor administratie. Mag ik de originelen nu weggooien?

Sinds een jaar of drie lijkt de belastingdienst de manier waarop je bonnen binnen je administratie dient te bewaren te hebben versoepeld. Er wordt gesproken over:

1. Digitale facturen dien je digitaal te bewaren
2. Papieren facturen, bonnen, tickets etc. mag je inscannen waarna deze, mits voldaan aan bepaalde voorwaarden, mogen worden weggegooid

Mijn vragen:

1. In het geval van de digitale facturen: ik neem aan dat je die ook mag uitprinten en mag bewaren in je papieren aangifte (ik maak gebruik van een 1-op-1 kopie qua administratie)

2. Weet iemand hoe het precies zit met het tweede punt? De papieren bonnetjes (etc.) mogen verwijderen na ze te hebben ingescand? Wat zijn precies de voorwaarden?

Ik snap dat de gegevens in de originele staat leesbaar moeten zijn in de gescande variant, maar what else? En heeft iemand hier ervaring mee?

Enerzijds (alles is ook al een keer ingescand) heb ik het liefst gewoon alleen maar A4-blaadjes in mijn administratie. Geen dikke mappen, omdat er allerlei gekreukelde bonnetjes tussen zitten gefrommeld.

Dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De bonnen mag je scannen. De originele bonnetjes kun je daarna weggooien. Je moet bij het scannen wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zie bijgaande link van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had een dergelijke reactie elders gelezen, maar was bang dat er kleine addertjes onder het gras zaten wat betreft de 'voorwaarden'. Die lijken toch iets minder streng dan gedacht.