Waarom bereken je de marginale opbrengst?

In mijn economie boek staat dat dat de extra opbrengst is als er één product meer wordt verkocht. En deze kun je uitrekenen door de afgeleide van de TO te berekenen. Maar mijn vraag is, wat bereik je ermee als je de marginale opbrengst weet.. En wanneer is er sprake van één product meer verkopen? En wat is een andere berekening voor de MO als je de formule van TO niet weet, dus als je niet daarmee de afgeleide kan bepalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als MO gelijk is aan MK is de winst maximaal. En daar streeft een ondernemer normaal gesproken naar. Is de MW 0, dan is Mo minus MK nul en is dus MO gelijk aan Mk en de winst maximaal. Zolang de MW positief is, is het voor de ondernemer zinvol om meer te produceren, immers zijn winst stijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de marginale opbrengst weet, weet je of je winst draait of verlies.
Je kunt in een maand wel een heleboel geld incasseren, maar dat zegt niets over de winst. Maar als bijvoorbeeld de marginale opbrengst aan (verkochte) printers 23 is, dan weet je dat je winst begint als je printer 24 verkoopt. De eerste 23 printers dekken alleen je onkosten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nope. Dat is niet waar. Het is zo dat als je je TK (totale kosten) terug hebt verdiend, je daarna pas winst gaat maken. En deze winst wordt zeker niet de marginale opbrengst genoemd..