Wat betekent deze beschikking van de belastingdienst? (zie foto)

In 2012 heb ik mijn onderneming opgericht, dat was in september, dus ik heb dat jaar maar een paar maanden gewerkt. Ik viel daardoor niet onder de kleine ondernemingsregeling (nu wel), omdat ik niet aan de hoeveelheid uren kwam in dat jaar.
Moet ik nu iets betalen of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er staat op de achterkant te lezen:
Nog te verrekenen verzamelinkomen uit voorgaande jaren € 3303
Dit jaar verrekend € 2783
Nog te verrekenen inkomen € 520
(ik hoop dat ik de cijfers goed heb overgenomen)

U had een belastbaar inkomen (verzamelinkomen) van € 2783
U had een neg. inkomen (verlies) uit voorgaand jaar of voorgaande jaren van € 3303
Dat betekent dat het verzamelinkomen jaar .... € 0 wordt (2783 – 2783)
Concreet betekent dit dat het verrekende verlies van € 2783 niets oplevert.
Want zowel over een inkomen van € 2783 als over een inkomen van € 0 hoeft vanwege de heffingskortingen geen belasting te worden betaald.

Het nog niet verrekende verlies van € 520 wordt verrekend met een voorgaand jaar of als dat niet mogelijk is doorgeschoven naar een volgend jaar (zie informatie in de bronnen). Voor u vindt zo te zien doorschuiving plaats naar 2013 of 2014. Als uw belastbaar inkomen dan lager is dan ruim € 6000 levert de verrekening van het verlies wederom niets op. Maar als uw inkomen hoger is bijvoorbeeld € 15.000 komt het verlies in mindering op deze € 15.000 en hoeft u slechts belasting te betalen over € 14.500

De belastingdienst houdt uit zichzelf rekening met het verlies. Maar u kunt het verlies ook opnemen in uw aangifte bij te verrekenen bedragen / nog te verrekenen verliezen uit werk en woning (box 1) van 2005 t/m 2013. (niet verplicht dus)

U kunt nu de beschikking van de verrekening voor kennisgeving aannemen. Vooralsnog levert de verrekening van het verlies echter geen belastingwinst op.
U hoeft ook niets te betalen.

N.B: Denkt u t.z.t. aan de middelingsregeling (middeling inkomen over 3 aaneengesloten jaren) Denkt u ook aan het recht op toeslagen zoals zorgtoeslag.
Er zijn diverse sites om eenvoudig het recht op teruggave via middeling vast te stellen.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, pfffff. fisbel, als wij u niet hadden.

Andere antwoorden (1)

Je inkomen was kleiner dan je verlies. Volgend jaar moet er nog 520 euro verrekend worden, en daarna ga je pas winst maken. Je hoeft nu niets te betalen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat verlies niet zo goed.. Ik heb helemaal niet zoveel kosten gemaakt dat jaar namelijk.