Is een bedrijf een crediteur als je de maandbalans van Januari opsteld en je het bedrijf pas in maart moet betalen?

Mijn vraag om het volgende: als je een balans per 01-01-2012 opstelt en op 1 januari 2012 een scooter heb gekocht met een betalingstermijn van 3 maanden, moet het bedrijf dan als crediteur op de balans van 01-01-2012?

dankje.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De balans is altijd op 31-12 van een jaar. Aankopen na de balans datum boek je op nog te betalen of op een crediteur.

Antwoorden (3)

Ja natuurlijk. Je hoeft dan weliswaar niet te betalen in januari maar bent wel een betalingsverplichting in die maand aan gegaan. M.a.w. vanaf januari heb je een schuld die je in de toekomst moet voldoen.
9 jaar geleden
Ja.

De schuld moet op de balans komen staan als hij ontstaat doordat er op rekening wordt gekocht. Op het moment dat de schuld betaald wordt, verdwijnt hij van de balans. Zou de scooter op het aankoopmoment contant betaald zijn, dan zou er in het geheel geen sprake zijn van een schuld.
Computoon
9 jaar geleden
Dat ligt eraan of je de factuur direct hebt gekregen of nog moet ontvangen. Op het moment dat je de factuur ontvangt en inboekt, komt ie onder het kort vreemd vermogen (crediteuren, nog te betalen bedragen).