Raak ik mijn var wuo kwijt als ik gedeeltelijk in loondienst ben?

Ik heb ene var wuo en ik heb tenminste drie opdrachtgevers (25-30 uur per week). Daarnaast ben ik nog in loondienst voor 12 uur per week tot november van dit jaar. Loop ik daarmee het risico mijn var wuo achteraf kwijt te raken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt onder meer af van het soort werk dat je doet. Als het werk wat je in loondienst doet (gedeeltelijk) hetzelfde werk is als het werk wat je elders als zelfstandige doet, of je zelfs voor dezelfde opdrachtgever in loondienst én als zelfstandige hetzelfde werk doet, kan dat vragen oproepen. De Belastingdienst beoordeelt onder meer of jij als zelfstandige werk doet wat je niet in loondienst zou kunnen doen. Wanneer je bijvoorbeeld voordat je startte als zelfstandige exact hetzelfde werk in loondienst deed bij dezelfde opdrachtgever (die toen dus werkgever was) dan zal er bij controle kritischer naar gekeken worden. Als je zelfs tijdens je werk als zelfstandige exact hetzelfde werk ook in loondienst doet, wordt het wat dubieus of er geen sprake is van werknemerschap. Wanneer je niet bij dezelfde opdrachtgever ook in loondienst werkt en je ook totaal andere werkzaamheden verricht, hoef je je niet druk te maken.

Of het in minder duidelijke situaties zal leiden tot het kwijtraken van je VAR-WUO, is niet te zeggen. Er worden wel vuistregels gehanteerd, zoals het bekende "minimaal drie opdrachtgevers in een jaar", maar dit is geen officieel criterium voor ondernemerschap. Er zijn sectoren waarin het heel gebruikelijk is om langdurig maar één opdrachtgever te hebben (denk aan interim-managers die vaak langdurige opdrachten hebben) en waar dit ook geaccepteerd zal worden binnen een VAR-WUO.

Wanneer er uitgebreider gecontroleerd wordt, zijn de criteria dus niet zo eenvoudig te geven en kan het oordeel van de Belastingdienst niet altijd vantevoren worden ingeschat. Dus zoals gezegd: bij andere werkzaamheden en andere opdrachtgevers zal het geen invloed hebben. Wanneer je wél dezelfde werkzaamheden verricht en/of bij dezelfde opdrachtgever ook werknemer bent, is de kans groter dat er meer onderzoek gedaan zal worden. Dat geldt het meest wanneer je dezelfde werkzaamheden bij dezelfde opdrachtgever verricht. Dat kan vragen oproepen over bijvoorbeeld een mogelijke gezagsverhouding en de mate waarin jij echt zelfstandig werkt. Een duidelijke overeenkomst van opdracht voor die de werkzaamheden van jou als ondernemer, kan dan mogelijk het verschil maken. Verder IS het vantevoren niet volledig te voorspellen, dat is ook de reden dat vantevoren een VAR wordt afgegeven zodat de opdrachtgever zeker weet dat hij achteraf niet als werkgever wordt aangemerkt. De ondernemer loopt echter wél risico wanneer er achteraf toch twijfels zijn over diens ondernemerschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

WInst uit onderneming: of er sprake is van een onderneming wordt bepaald aan de hand van "de feiten en omstandigheden" zoals dat heet. De omstandigheden die een rol spelen zijn: de tijdsduur die je besteedt aan de werkzaamheden t.b.v. van je onderneming (om van bepaalde faciliteiten gebruik te mogen maken moet je tenminste 1.225 uur werkzaam zijn voor de onderneming), het risico wat je loopt zoals debiteurenrisico, investeringen e.d. , treed je naar buiten op als zelfstandig ondernemer, aantal afnemers, reclame etc. Een VAR WUO kun je achteraf niet kwijtraken als je de juiste informatie hebt verstrekt bij de aanvraag en deze informatie overeenkomt met de werkelijkheid.

ALs bij een nieuwe aanvraag of verlening getwijfeld wordt, is het mogelijk dat je een VAR ROW krijgt (Resultaat uit overige werkzaamheden). Deze geeft minder zekerheid aan jouw opdrachtgevers.