Is het wettelijk verplicht om gegevens van ingeleende uitzendkrachten te registreren?

Is het ook voldoende wanneer deze gegevens opvraagbaar zijn bij het uitzendbureau of dient een bedrijf deze wettelijk verplicht in dossier te hebben van alle uitzendkrachten die werkzaam zijn voor de organisatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Een bedrijf is wettelijk verplicht om de identiteit van een uitzendkracht zelf vast te stellen/ te controleren, en de volgende gegevens in de administratie te bewaren:

Persoonsgegevens in de administratie bewaren
De werkgever kan de identiteit van de uitzendkracht voortaan ook aantonen op basis van persoonsgegevens die hij in de administratie opslaat. Daarbij moet hij in elk geval -de volgende gegevens opnemen:
-naam, adres en woonplaatsgegevens;
-geboortedatum;
-burgerservicenummer (BSN);
-nationaliteit;
-soort, nummer en geldigheidsduur van het identiteitsbewijs;
-een specificatie van de gewerkte uren;
-de eventuele aanwezigheid van een verblijfs- of werkvergunning of VAR;
-naam-, adres- en woonplaatsgegevens van het uitlenende bureau.

Vanaf 01-01-2014 is het niet meer verplicht om ook een kopie paspoort/identiteitsbewijs van de uitzendkracht in het dossier te bewaren;

(Raad maar waar: omdat dit - sinds een uitspraak van het college bescherming persoonsgegevens - niet meer verplicht is, is het zelfs formeel in strijd met de wet als je wel een kopie van het indentiteitsbewijs maakt !!)