Hoe worden de productiekosten van een nieuw product voorspeld?

Stel, Apple wil een nieuw soort tablet op de markt brengen. Hoe kunnen zij dan voorspellen hoe duur het zal worden om de gehele tablet te produceren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
ronron1212
9 jaar geleden
dat wordt niet voorspeld maar berekend.

Het beste antwoord

Die worden niet voorspeld maar uitgerekend. Kostprijsberekening heet dit. De kosten van machines zijn bekend. Deel je die door het aantal producten dat een machine kan naken, dan weet je wat de machinekosten per jaar onderdeel en dus ook in totaal zijn. Zo houd je ook rekening met de kosten van grond- en hulpstoffen, de lonen, reclame- en verkoopkosten, doorberekende kosten voor ingehuurde bedrijven, enz. Als je dit allemaal uitgerekend hebt, weet je wat het ding kost. Dan moet je nog de verkoopprijs bepalen waar ook wat psychologie bij komt kijken. Bij Apple hebben kopers ook wat geld over voor het merk op zich maar dat is niet bij alle dingen het geval.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bepalen van de verkoopprijs is m.i. nog ingewikkelder dan het bepalen van de kostprijs. Want hoe ver kun je die verhogen zonder dat de koper een soortgelijk product van een concurrent wil. Als de voorraad van de oude versie nog erg groot is, moet je ook wat bedenken als bedrijf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bepalen van de verkoopprijs is m.i. nog ingewikkelder dan het bepalen van de kostprijs. Want hoe ver kun je die verhogen zonder dat de koper een soortgelijk product van een concurrent wil. Als de voorraad van de oude versie nog erg groot is, moet je ook wat bedenken als bedrijf.
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze kijken wat voor dingen ze erin stoppen qua hardware, processoren en nog meer dingen hoeveel dat kost tellen ze bij elkaar op en meestal maken ze het dan nog wat duurder door de transportkosten en het loon van de fabrikanten.