Kun je als ZZP'er (met een diploma in je professie) spreken van het runnen van een gediplomeerd bedrijf?

Ter vermelding op mijn website was ik benieuwd of je, als zelfstandig ondernemer, kunt en mag spreken van een 'gediplomeerd bedrijf' wanneer je wil benadrukken dat je geen hobbyist bent die voor de lol een onderneming is opgestart.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Antoni
9 jaar geleden
Een persoon kan gediplomeerd zijn; een bedrijf is dat niet. Taalkundig kan dat namelijk niet. Je zal voor je bedrijf een andere eigenschap moeten vinden om aan te geven dat het een uitstekend bedrijf is. Overigens start niemand "voor de lol" een onderneming, althans dat hoop ik toch! Ik raad je aan om positieve referenties van eerdere klanten op je website te zetten. Daarmee kan je ook aangeven dat je professioneel werkt en werk levert waar de afnemers tevreden over zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat in dit geval om een eenmalige aanhaal onder de kop ‘Over X’ (weer zo’n universeel-houdertje; geen ‘Over mij’ en geen ‘Over ons’ :) Ik doelde ook niet zozeer op het gegeven dat iemand uit verveling een onderneming opstart, maar er zijn sectoren waarin veel hobbyisten denken dat ze geld met hun hobby kunnen verdienen ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat voor bedrijf wil je beginnen dan? Want welke vorm het beste aanslaat, hangt ook nogal van de bedrijfstak af. Als ik een schilder zoek lees ik liever iets over de vakman zelf en over zijn ervaring dan een vaag algemeen verhaal, met loze termen als gediplomeerd. Je hoeft ook weer niet door te schieten in het zakelijk houden van je taalgebruik om zo veel mogelijk professionaliteit uit te willen stralen. Dat kan namelijk ook vaak averechts werken.

Het beste antwoord

Ik zou dat zeker benoemen op je site. Vermelden dat je gediplomeerd schilder/rietdekker/loodgieter/wat dan ook bent straalt uit dat het een professioneel bedrijf betreft.

Je hebt dat diploma niet voor niets behaald, dan mag je daar ook gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, een persoon kan gediplomeerd zijn; een bedrijf is dat niet. Taalkundig kan dat namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank beiden. pptz haalt aan wat ik zeker van plan was om te doen. Antoni haalt anderzijds precies hetgeen aan wat ik met mijn vraag bedoelde :) Is er een manier om dit anders te verwoorden dan te vermelden dat het om een 'persoon' gaat? Het vermijden van iets a lá: "Jantje is gediplomeerd....". Niet dat ik via mijn site de suggestie wek dat het een groot bedrijf is, maar ik probeer de boel wel zo universeel mogelijk te houden. Dus het op een soortgelijke wijze verwoorden als onderstaand, maar dan (schijnbaar/blijkbaar) toch anders, gezien je niet van een gediplomeerd bedrijf kunt spreken: "X is een breed en professioneel (gediplomeerd) X-bedrijf, gespecialiseerd in......" Dank! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen is iets als: Schildersbedrijf Pietje Puk
Uw gediplomeerd schilder Rietdekbedrijf Jan Dak
Gediplomeerd rietdekker en dan gediplomeerd xxx in kleinere letters onder de naam van je bedrijf. Wat je ook kunt doen: op de titelpagina gewoon de naam van het bedrijf, en dan bijvoorbeeld onder een tabblad 'over het bedrijf' een verhaaltje over jejzelf, werknemers, inc diploma ervaring enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat in dit geval om een eenmalige aanhaal onder de kop 'Over X' (weer zo'n universeel-houdertje; geen 'Over mij' en geen 'Over ons' :) Ik zal in dat geval even verder brainstormen :) Dank!
Antoni
9 jaar geleden
"X is een breed bedrijf", zou ik ook niet schrijven. Misschien is het aan te raden een professionele tekstschrijver te vragen om zijn licht te laten schijnen over (je ideeën over) jouw teksten, zodat hij ze kan verbeteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat 'breed' staat later in die zin, maar was even 'grof' ter aanhaal naar hoe ik het ongeveer voor ogen zie. Tekst is in die zin m'n eigen thuis. Ik was alleen op zoek naar wegen om het gediplomeerd-verhaal anders te verwoorden (lees: mogelijk was daar een formulering voor) ;) "X is een (gediplomeerd) professioneel X-bedrijf, gespecialiseerd in...". Dat professioneel alleen zegt niet heel veel (als ik naar sites van hobby-concurrenten kijk die datzelfde claimen. Ga er in ieder geval mee aan de slag ;)

Andere antwoorden (1)

Er is geen wet die zegt dat je op je website jouw bedrijf niet "gediplomeerd" mag noemen. Ik zou het echter niet doen (ook niet tussen haakjes), want het straalt het tegenovergestelde uit van wat je wilt, namelijk amateurisme, want het is absoluut fout. Diploma's zijn gebonden aan personen, niet aan bedrijven. Je kunt een bedrijf wel laten certificeren om aan te tonen dat je bedrijf aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Zie: http://www.gekeurdenveilig.nl/keurmerken-en-certificaten/veel-gestelde-vragen/hoe-werkt-certificatie- . Zolang je een eenmans-bedrijf bent kun je toch beter - ook al vind je dat saai - een "over mij" hoofdstukje of iets dergelijks maken, met daarin je diploma's en (nog belangrijker) je ervaring. Referenties van klanten zijn natuurlijk ook prima. Als je niet teveel geld wilt uitgeven aan je website, kun je hiervoor een soort gastenboek (gratis) invoegen in je website, bijvoorbeeld via http://www.wmweb.nl/webtools/gastenboek/ . Zorg er wel voor dat je website zelf professionaliteit uitstraalt, dus niet zelf wat aanklooien als je geen ervaring in het maken van websites hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om, wellicht, een klein misverstand uit te weg te ruimen: ik ben gediplomeerd op meerdere gebieden (4 verschillende diploma's; geen korte LOI-dingetjes). Webdesign (grafisch) en tekst vallen daar ook onder. Om mijn gedachtegang over deze vraag wat uit te breiden: Waarom ik deze gerichte vraag stelde is omdat je als ZZP'er ook je eigen naam mag gebruiken als bedrijfsnaam. Wanneer je bijvoorbeeld een factuur ontvangt met daarop geen bedrijfsnaam (als Albert Heijn) maar je eigen naam, is deze rechtsgeldig. Niet dat ik mijn eigen naam gebruik, maar stel dat ik dat wel had gedaan, had ik nu min of meer ook gesproken van: "Pietje Puk is een gediplomeerd..." (waarin Pietje Puk dan tevens zou staan voor de bedrijfsnaam). Zodoende zat ik een beetje te puzzelen met wat wel en niet (misschien niet helemaal het juiste woord, maar: rechtsgeldig) volgens de norm mag en kan qua aanhaal van het woord 'gediplomeerd'. "Pietje Puk is gediplomeerd 'timmerman'" vs. "Bedrijf-X is een gediplomeerd bedrijf...". Het is niet dat ik grammaticaal niet snap dat dit wellicht niet natuurlijk overkomt, maar meer dat ik op een verpakte manier probeer te verwoorden dat de onderneming wel is gestart met enige (voor)kennis (even ter aanvulling: ik ben al veel langer bezig binnen hetgeen ik nu als zelfstandige twee jaar geleden ben opgestart). Daarbij, zoals ik al aangaf, communiceer ik vrijwel overal universeel. Ik gebruik 1) geen ik-vorm (om uit te stralen dat het inderdaad een eenmanszaak is; niet om de klant te misleiden, maar dat vind ik pas nuttige informatie voor een vervolgstap) en 2) geen wij-vorm (om mijn onderneming voor te doen als een groot BV). Bedrijf-X is... Bedrijf-X kan... etc. Zodoende probeer ik te vermijden dat ik diploma's in m'n site verwerk, noch dat ik overduidelijk de nadruk wil leggen op: individu runt bedrijf-X. Mijn meeste (vaste) mensen/klanten weten dit uiteraard, maar wat ik al zei: universeel vind ik prettiger. Dank! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi dat je webdesign gedaan hebt. Ik zou zeggen maak een flitsende en vooral overtuigend goede website, dan weet een opdrachtgever precies wat je in je mars hebt. Uiteraard met links naar werk dat je gemaakt hebt. Als hij ziet dat jij prachtige websites kunt maken, dan zal het hem worst zijn of je daar ook een diploma voor hebt, dus dat "gediplomeerd" kun je dan zelfs weg laten. Ik zou zelfs helemaal niet gaan "venten" met diploma's, want dat klinkt een beetje onzeker. Het klinkt veel overtuigender als je zegt: dit bedrijf heeft (speciale) deskundigheid op gebied van a, b, c en d. Je eigen naam als bedrijfsnaam vanwege facturen zou ik niet doen. Je komt hoger in Google staan als in de naam van je bedrijf al iets zit van het beroep dat je uitoefent, bijvoorbeeld "Webdesign Pietersen". Ook in je domeinnaam nog een keer het woord "webdesign" laten terug komen. (Je domeinnaam hoeft niet per se hetzelfde te zijn als je bedrijfsnaam.)
Ik zelf (ook ZZP-er) laat in gevallen van twijfel, bijvoorbeeld bij gemengd gebruik privé en zakelijk, altijd mijn bedrijfsnaam op de rekening zetten. Kun je naderhand nog zien of je hem invoert in je zakelijke administratie of weg gooit. Veel succes!