Kan een zzp'er prive onttrekkingen berekenen (voor inkomstebelasting) door gewoon alle zakelijke betalingen van de winst af te trekken?

Ik ben zzp'er in een dienstenbedrijf (alles werk gaat via internet) en mijn administratie voor prive en zakelijke uitgaven loopt erg door elkaar. Voor de belasting moet ik "prive onttrekkingen" aangeven. Begrijp ik het goed dat ik mijn prive onttrekkingen kunnen berekenen door gewoon al mijn aftrekbare zakelijke uitgaven bijelkaar te tellen en van mijn winst af te trekken? Of moet ik het per se berekenen door al mijn prive uitgaven bijelkaar te tellen? Ik heb namelijk heel weinig zakelijke uitgaven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Je zakelijke uit gave behoren bij de winst en verlies rekening ook de inkomsten van je bedrijf. Je prive ontrekkingen hebben niets met je zaak te maken maar met je bankrekening of kas. daar heb je door of spullen te kopen of door geld op te nemen onttrekkingen aan gedaan dat is dus een balanspost.
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is dat wel heel strikt genomen hoe je dit zegt. Bij een eenvoudige ZZP-er loopt prive en zakelijk juist heel vaak door elkaar. Je pint een bedrag "prive" en dan betaal je contant wat kantoorspullen, dan schiet je dus als het ware administratief prive voor en kun je dit later in de administratie verwerken.
Zo werkt dit ook andersom: je betaalt een privé uitgave vanaf je zakelijke rekening (indien je die hebt, anders loopt het helemaal door elkaar), dan is dit een prive-onttrekking. Je hoeft dit bij een eenvoudige administratie niet voor elk wissewasje uit te splitsen, maar wat de vraagsteller zelf al suggereert, klopt in feite: wat je zakelijk aftrekt van je winst is het bedrag dat je als ZZPer prive gebruikt. Laat je dit bedrag op de bank staan, dan is het winst, indien je minder geld op de bank hebt staan, dan heb je dit dus blijkbaar prive opgenomen en is het verschil de prive-onttrekking. Dit is de meest eenvoudige berekening hiervoor denk ik. Als ik het niet goed heb, let me know!
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat klopt het is strikt genomen en zo zal de belastingdienst hier ook naar kijken. Gewoon een administratie voeren want dat is ook verplicht.