Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een zzp'er prive onttrekkingen berekenen (voor inkomstebelasting) door gewoon alle zakelijke betalingen van de winst af te trekken?

Ik ben zzp'er in een dienstenbedrijf (alles werk gaat via internet) en mijn administratie voor prive en zakelijke uitgaven loopt erg door elkaar. Voor de belasting moet ik "prive onttrekkingen" aangeven. Begrijp ik het goed dat ik mijn prive onttrekkingen kunnen berekenen door gewoon al mijn aftrekbare zakelijke uitgaven bijelkaar te tellen en van mijn winst af te trekken? Of moet ik het per se berekenen door al mijn prive uitgaven bijelkaar te tellen? Ik heb namelijk heel weinig zakelijke uitgaven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je zakelijke uit gave behoren bij de winst en verlies rekening ook de inkomsten van je bedrijf. Je prive ontrekkingen hebben niets met je zaak te maken maar met je bankrekening of kas. daar heb je door of spullen te kopen of door geld op te nemen onttrekkingen aan gedaan dat is dus een balanspost.
(Lees meer...)
ronron1212
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is dat wel heel strikt genomen hoe je dit zegt. Bij een eenvoudige ZZP-er loopt prive en zakelijk juist heel vaak door elkaar. Je pint een bedrag "prive" en dan betaal je contant wat kantoorspullen, dan schiet je dus als het ware administratief prive voor en kun je dit later in de administratie verwerken.