Kun je als ondernemer van particulier kopen? En weer verkopen (uiteraard met btw) op mijn webshop. En als je zelf die particulier bent?

Hoe moet je dit dan regelen in de administratie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Is dat niet precies wat verkopers van tweedehands spullen doen? Zij kopen in van particulieren die hun tweedehands spullen kwijt willen en verkopen die dan weer aan andere klanten.

Antwoorden (1)

Nee, want een particulier kan je geen inkoopfactuur geven. En als het al zou kunnen wordt je product onnodig duur, want je kunt geen btw terugvorderen maar moet het wel afdragen.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Is dit dan niet precies wat verkopers van tweedehands spullen doen? Zij kopen in van particulieren die hun tweedehands spullen kwijt willen en verkopen die dan weer aan andere klanten.
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je reactie Antoni. Er nog eens over nadenkend vrees ik dat mijn antwoord fout is. Dagelijks worden inderdaad gebruikte goederen zoals auto's van particulieren ingekocht en dat is altijd zonder inkoopfactuur. Ik zat met het probleem van de btw, want dat die niet terugvorderbaar is blijft een punt. Maar je hebt gelijk, ondernemers kunnen van particulieren inkopen.
Antoni
9 jaar geleden
Aan auto's had ik nog niet eens gedacht! Ik dacht vooral aan oude elektronica, meubelen, boeken, DVD's, etcetera.