Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mezelf als zzp-er verhuren aan bv waar ik zelf aandelen in heb?

Ik wil samen met iemand een bv oprichten waar we samen aandeelhouder van zijn en ook samen geld in stoppen. Deze bv maakt in beginsel geen omzet of winst omdat het eerste jaar uit onderzoek zal bestaan.
Zo komen we in ieder geval onder de verplichte dga salaris uit. Maar mag mijn eigen bv mezelf als zzp-er inhuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze vraag wordt bijna dagelijks op de ondernemersfora higherlevel en hallo gesteld. Het antwoord is consequent: nee, dat kan niet; om twee redenen:

1) het is omzakelijk. Waarom zou de BV extern kennis of arbeid inhuren die al intern aanwezig/beschikbaar is bij de DGA/bestuurder zelf?

2) het is fiscaal erg ongunstig, want je betaalt dan dubbel belasting over dezelfde omzet/werkzaamheden. Je bent en blijft namelijk toch werkzaam voor de eigen BV, dus is en blijft de gebruikelijk loonregeling gewoon van toepassing. Je betaalt dan dus IB als ZZP-er over de ZZP omzet aan de BV, en LB als DGA over je gebruikelijke loon (van, in 2014, minstens € 44.000,- of mogelijk meer met de afroomregeling obv 70% van de winst, voorzover dat hoger is dan 44.000)

Toegevoegd na 3 minuten:
In dit geval verstandiger om de fiscus schriftelijk te verzoeken het gebruikelijke loon vooralsnog niet te hoeven toepassen (bij gebrek aan winst) of overweeg een rechtspersoon zonder gebruikelijk loon verplichting, zoals een Limited Liability Partnership: kun je ook nog gebruik maken van zelfstandigen- en startersaftrek!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding