Kan ik de kosten voor het opzetten van een eigen onderneming (naast dienstverband in loondienst) aftrekken?

Ik werk in loondienst tot 1 febr 2014. Sinds september 2013 ben ik gestart met mijn eigen onderneming (eenmanszaak). Daarin maak ik al wel kosten, zoals netwerklunches, computer, telefoon, visitekaartjes en abonnementen. Ik heb nog geen inkomsten uit mijn eigen onderneming, maar alleen uit loondienst. Kan ik deze kosten toch aftrekken? Of kan ik ze op een of andere manier alsnog aftrekken als ik in 2014 inkomsten uit mijn eigen onderneming heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

In de eerste plaats is van belang of u voor de Belastingdienst geregistreerd staat als ondernemer. Dan bent u verplicht aangifte te doen. Als er uitsluitend verlies is kan het zijn dat de Belastingdienst u niet (langer) als ondernemer ziet. Hebt u zich aangemeld bij de Kamer van Koophandel?

Een ondernemer kan onder voorwaarden in aanmerking komen voor aftrekposten. Lees u de informatie van de Belastingdienst in de bron. Belangrijk bij het opzetten van het bedrijf is dat u financieel goed ondersteund wordt via een boekhouder, administratiekantoor o.i.d.

Als u (nog) geen ondernemer bent moet u uw inkomsten opgeven bij: overige inkomsten. U kunt de kosten hierbij in aftrek brengen. Het saldo van de inkomsten uit overige arbeid kan daardoor negatief worden. Deze negatieve inkomsten komen in mindering op uw inkomen uit loondienst. Daardoor betaalt u minder belasting en zult u een teruggave krijgen.

Gezien uw situatie zal de middelingsregeling waarschijnlijk niets opleveren. Uw belastbaar inkomen in 2013 zal duidelijk boven de streep uitkomen. Er is een drempel van € 545. Een berekeningsmodule voeg ik toe in de bron. Eenvoudig 3 inkomens over 3 aaneensluitende jaren invullen en u ziet direct het resultaat. Een jaar met negatief inkomen wordt op € 0 gesteld.
fisbel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan ze in elk geval in jaar 2014 en zelfs in jaar 2015 verrekenen door de zgn middelings regeling toe te passen. Hierin verdeel je de winst over deze jaren en daardoor ook je belasting. Maak je het eerst jaar verlies, jaar 2 quite, en jaar 3 winst, dan deel je dat over die voorgaande jaren. Kan veel schelen maar is pas na jaar 3 te bepalen.