Onbeperkte aansprakelijkheid bij commerciele website

Ik heb een idee voor een commerciele website maar ik ben nog geheel nieuw in het opzetten hiervan. Ik heb me inmiddels wel globaal al georienteerd maar er was iets wat ik me afvroeg waar ik het antwoord niet op kon vinden. Stel ik meld me aan bij de KVK als een eenmanszaak, dan ben ik financieel onbeperkt aansprakelijk. Mijn idee is echter het op de website aanbieden van een dienst die na de eenmalige betaling (en deze is zeer gering, denk aan een paar euro) meteen verleend wordt. Dus op deze manier krijgt de klant meteen het product dat hij betaald heeft, en deze dienst kan eigenlijk niet gebrekkig verleend worden dus dat zal het probleem niet zijn.
Ik zie hier zelf dus niet veel financieel risico voor mezelf in, maar zijn er valkuilen die ik nu over het hoofd zie waardoor ik toch heel veel geld kan kwijtraken?
En dan heb ik het niet over belasting.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je via het internet iets aanbied dan val je onder de wetgeving "verkoop op afstand". Hierdoor hebben mensen het recht om zich te bedenken en het product te retourneren of afstand te nemen van de dienst. Hier moet je dus rekening mee houden.

Mocht je het geld dus gelijk gaan uitgeven en er komen retourclaims binnen dan heb je een probleem.

Verder zullen er altijd klachten komen. Dit is nu eenmaal een gegeven als je handel drijft. Om deze op te (kunnen)lossen moet je ook over financiele middelen beschikken. Hetzij in geld hetzij in gratis opnieuw aanbieden van de dienst waardoor je geen inkomsten hebt en dus zelf geld moet toeleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eenmanszaak ben jezelf financieel onbeperkt aansprakelijk voor je bedrijf.
Met andere woorden, alle lusten maar ook de lasten zijn voor jou zelf.
Mocht je onverhoopt faiiliet gaan dan kan er dus ook van je prive gevorderd worden.
Waar je aan kosten rekening mee moet houden naast de belasting is natuur lijk de kosten voor je website en dergelijke, elektriciteit je kantoor etc.
Belangrijkste is in het begin dat je je realiseerd dat wat je binnenhaalt voor 60% van de belastingdienst is, de rest voor jou dan komt het in het begin meestal wel goed.