Kan ik extra energiekosten verhalen op mijn huisbaas?

Heb een restaurant ( 80m2) en al 10 jaar vochtdoorslag in de muren. Hierdoor heb ik extra stookkosten gemaakt( vocht veroorzaakt koude lucht).
Slecht onderhoud verhuurder. Kan ik deze kosten, weleenswaar moeilijk aan te tonen verhalen op verhuurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het hangt af van diverse factoren:
- wat staat er in de huurovereenkomst bedrijfsruimte over de schade en herstelkosten van verborgen gebreken (in de huurovereenkomst bedrijfsruimte voor o.a. restaurants mag de opstaleigenaar/verhuurder zich vrijwaren voor verborgen gebreken)
- was het probleem bekend bij de opstaleigenaar
- is de opstaleigenaar al eerder verzocht om het probleem te verhelpen
- staan de extra energiekosten wel in verhouding tot de (geschatte) herstelkosten? Indien niet dan had je immers er beter aan gedaan om de schade op eigen kosten te herstellen, en is de verhuurder mogelijk niet aansprakelijk voor het meerdere

Indien geen vrijwaringen in de huurovereenkomst staan is de gebruikelijke route
- verhuurder informeren over het gebrek
- verzoeken om herstel binnen redelijke termijn
- indien verhuurder daar niet aan voldoet: herstellen op eigen kosten: deze kosten mag je vervolgens in mindering brengen op de huurpenningen. Met andere woorden: de verhuurder betaalt deze kosten dan direct of indirect.

Zie de bron voor nadere informatie over huurrecht bedrijfsruimte, achterstallig onderhoud en de vrijwaringen

Kortom: eerst kijken wat er in de huurovereenkomst staat, dan actie ondernemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen. Je kunt hem/haar wel aansprakelijk stellen voor achterstallig onderhoud .