Als ik als ondernemer een dienst lever aan een buitenlands bedrijf, kan ik dan de BTW verleggen naar dat bedrijf? Zie verdere omschrijving.

Ik lever als nederlands bedrijf een dienst aan een bedrijf in Duitsland. De opdracht wordt uitgevoerd in Nederland, het betreft het vertalen van een script van Duits naar Engels.
Kan ik de BTW verleggen naar het duitse bedrijf mits ik een BTW identificatienummer van het duitse bedrijf ontvang en dit op mijn factuur vermeld?

Dus mijn vraag: kan dit in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt!

Het beste antwoord

Ja, je moet (geen keuze) de BTW verleggen. Het betreft hier:
- een levering van een dienst aan een bedrijf
- de afnemer is gevestigd in een ander EU land
- op de dienst zijn geen uitzonderingen van toepassing (zie de bron voor toelichting)

Resultaat en toelichting van de rekenhulp "diensten in het buitenland"" van de Belastingdienst:

Resultaat
De dienst is belast in het land van uw afnemer. U verlegt de btw naar uw afnemer. Uw afnemer geeft de btw aan in eigen land.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?
U stuurt een factuur aan uw afnemer zonder btw.
Op de factuur noteert u 'btw verlegd'.
Controleer het btw-identificatienummer van uw klant. (kan via de link in de bron)
Op de factuur noteert u het btw-identificatienummer van uw afnemer.
U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst op in de opgaaf intracommunautaire prestaties. Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin u de dienst hebt geleverd.

Klopt het btw-identificatienummer van uw klant niet? Vraag deze dan om het juiste nummer. Krijgt u geen juist nummer? Dan verlegt u de btw niet naar uw afnemer, maar geeft deze belasting zelf aan in het land van uw afnemer.