Ik wil fotografiecursussen (het liefst aan kinderen) geven, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik ben zojuist afgestudeerd als fotograaf en wil naast mijn huidige studie als bijbaan fotografiecursussen (het liefst aan kinderen) geven. Waarom aan kinderen? Omdat ik dit gewoon een hele leuke doelgroep vind. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik weet dat ik geen financiële middelen heb om zelf camera's aan te schaffen. Ervaring met kinderen begeleiden heb ik in ieder geval wel. Is het slim om met bepaalde professionals samen te werken? (bijvoorbeeld een school of een andere fotograaf, enz.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoe oud zijn de kinderen? En met wat voor camera gaan ze werken en wat wil je er voor vragen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Ritsuka, Ik heb zelf ervaring met het begeleiden van kinderen in de leeftijden 7-15 jaar, alhoewel meer rond de 15 jaar mij het handigste lijkt voor fotografiecursussen. Het mooiste zou zijn als ze een camera van hun ouders mee kunnen krijgen, aangezien ik niet de financiële middelen heb om zelf allemaal compactcamera's te kopen (laat staan spiegelreflex). Over prijzen heb ik nog geen flauw idee, ik wil er graag wat mee verdienen zodat ik niet persé hoef bij te lenen om de huur e.d. te kunnen betalen (leuk dat studentenleven xd) Er grof op verdienen is absoluut niet mijn bedoeling, het moet voor iedereen leuk blijven :P
Ritsuka
10 jaar geleden
Het hieft toch geen luxe camera te zijn?
Ik zou het juist leuk vinden om te leren hoe je zelfs met een simpele camera mooie foto's kunt maken.
Dus echt leren kijken, dingen over hoeken en lijnen

Antwoorden (2)

Google eens op brede scholen in jouw buurt. Dat zijn basisscholen die ook na schooltijd van alles aanbieden. Op de school van mijn jongste zijn dat cursussen handboogschieten, skeeleren etc en daar past fotografie prima tussen. Je kunt goedkoop beginnen met de cursus aanbieden met een eigen camera.

Anders kun je overleggen met kinderopvangorganisaties die ook oudere kinderen opvangen, een bso of nso dus. Die zouden ook met jou kunnen samenwerken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter verduidelijking: dus een cursus aanbieden voor kinderen met een éigen camera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Pelle, Bedankt voor de tips, ik ga zeker eens even rondvragen! Het mooiste zou zijn als kinderen een camera van hun ouders mee zouden kunnen krijgen, aangezien ik momenteel niet de financiële middelen heb om bijv. 30 compactcamera's te kopen (laat staan spiegelreflex)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat snap ik vandaar dus de manier die ik aangaf. Mijn zoon zou mijn camera wel mee mogen nemen als dat voor zo'n cursus is.
Hallo Jeroen;

Zelf geef ik fotografie lessen aan ouderen en mensen die een gewone compact camera hebben. Dit daar de meeste de camera gewoon op P hebben staan en er meer uit te halen is. Je moet eerst gaan inventariseren wat je wil doen en hoe je het wil doen. Heb je een ruimte, buurthuis, of kan het na de les in school. Dan zou je een whiteboard aan moeten schaffen of flipover. Maar ook een beamer is eigenlijk onmisbaar. Daarna ga je met de doelgroep praten wat zij eigenlijk doen en zouden willen doen. Daar kan je de lessen op uitwerken. Maak het niet te moeilijk maar echt 'kinderlijk' eenvoudig. Overigens het voordeel van een buurthuis is dat ze meestal de audiovisuele middelen hebben. Geef ook huiswerk mee, en dan iets wat de fantasie prikkelt. Het is een geweldig iets om op die manier je kennis over te brengen. Denk ook een de financieen, vaak moet je een k.v.k. nummer hebben. Ik heb er veel plezier in, jij krijg dat vast ook.

Cor Koomen