Hoe kun je een commercieel plan veilig stellen?

Als je een commercieel plan hebt, om een bedrijf of stichting te starten, hoe kun je dit plan dan veilig stellen, zodat niemand, tijdens de ontwikkeling van het plan, er met het idee vandoor gaat...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe kan je een bedrijfsplan niet veilig stellen. Er zijn geen beschermingsconstructies voor zoiets dergelijks. Dat zou ook de mogelijkheid van concurrentie en dus een eerlijke markt in de weg staan.

Je zal het dus in het geheim zo ver mogelijk moeten ontwikkelen.
Wanneer je hulp van anderen nodig hebt, kan je ze een geheimhoudingsverklaring laten ondertekenen (op internet staan voorbeelden, in het engels is het een Non Disclosure Agreement of NDA). Je moet dan de gesprekken natuurlijk ook opnemen zodat je bewijs hebt van wat er is besproken.

De mensen van het octrooicentrum kan je altijd om advies vragen, een dergelijk gesprek is gratis en zij hebben geheimhoudingsplicht.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zodra je het bedrijfsplan in werking zet en dus een bedrijf of vereniging start zal sowieso voor iedereen duidelijk worden wat je doet. Er is dan ook geen mogelijkheid meer om te voorkomen dat een ander hetzelfde gaat doen.
Je kan dus hooguit tot de start van de daadwerkelijke uitvoering het bedrijfsplan geheim houden.
Wat je nog wel kan doen is een concurrentiebeding in de geheimhoudingsverklaring opnemen zodat degene waarmee je praat voor een bepaalde periode (het mag niet oneindig) niet hetzelfde mag gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

octrooicentrum

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.octrooicentrum.nl/index.php/Octrooien-Aanvragen/octrooien-aanvragen.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Een octrooi of patent beschermt uw uitvinding op een technisch product of proces. Wie een octrooi heeft, kan een ander verbieden die uitvinding na te maken, te verkopen of in te voeren. Zelfs wanneer die ander de uitvinding geheel onafhankelijk zelf ook heeft gedaan. Het octrooi geldt steeds voor één of meer landen en voor een beperkte tijdsduur. Na afloop van de octrooiduur is de techniek vrij te gebruiken door iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag ik me toch af waar die min vandaan komnt? als ik de enige ben die antwoord geeft ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een octrooi dient voor een technische vinding en niet voor een bedrijfsplan.
Je kan de zeer kostbare procedure in gaan maar het resultaat zal zijn dat het octrooi afgewezen wordt.
Zelfs een stuk software is in europa niet eens geldig als technische vinding voor een octrooi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
fout..eerst de site lezen, dan oordelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout? Ga jij die site maar eens goed lezen. Ik hoef die site niet te lezen, dat heb ik lang geleden gedaan. En daarna een gesprek gehad bij het octrooicentrum om te bepalen wat mijn mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lieverd ik ben maanden in de weer geweest met die gasten...ga JIJ die site nou maar eens goed lezen