Wat is de beste bedrijfsstructuur / rechtsvorm voor bedrijf samen met broer?

Ik en mijn broertje hebben concrete plannen voor het opzetten van een bedrijf.

Nu vraag ik mij af hoe we dit het beste op kunnen zetten...

wat meer info:

- Het product welke het bedrijf zal gaan verkopen is mijn idee.
- Mocht er een conflict ontstaan tussen mij en mijn broertje wil ik graag de mogelijkheid hebben het bedrijf in mijn eentje verder te voeren (hij weet hiervan).
- Ik zou hem eventueel deels eigenaar willen maken dat hij recht heeft op dividend bijvoorbeeld maar niet de zeggenschap binnen het bedrijf.

Ik heb mij wel eens iets laten vertellen dat je je werk BV onder een Stichting moet laten vallen, deze stichting bezit dan de aandelen van de BV en deze kan certificaten uitgeven aan mijn broertje zodat hij dividend kan krijgen maar niet de zeggenschap over het bedrijf.

Ik ben redelijk nieuw betreft dit soort constructies en zou graag weten welke organisatie structuur het best is voor ons beide. graag met onderbouwing zodat ik er iets van kan leren.

Bedankt,
Jurian

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Volgens mij is dit helemaal niet zo'n ingewikkelde vraag, ik ben zelf 17 en heb ook een eigen bedrijfje en er is eigenlijk maar één goede die in aanmerking komt voor wat je hebt bedacht. Ik zou sowieso beginnen met een eenmansbedrijf, je neemt je broertje vervolgens aan binnen je eenmansbedrijf en geeft hem als loon een stuk van het dividend. Een BV heeft een startkapitaal van 18.000 euro en is heet hoop gezeur. Vervolgens als je bedrijf echt een succes is geworden en er gaat echt veel geld in zitten kun je er altijd nog een BV van maken. Een BV is namelijk een rechtspersoon wat inhoud dat als je failliet gaat dat ze de schulden niet bij jou kunnen komen halen. Hier zitten wel wat voorwaarden aan maar dat is even kort samengevat. NV is beursgenoteerd en het lijkt me sterk dat je dat gaat doen met een net nieuw bedrijfje en een v.o.f. is gewoon hetzelfde als een eenmanszaak alleen dan zijn er meerdere eigenaren oftewel dan is je broertje ook de baas en heeft hij wel zeggenschap. Een eenmansbedrijf voldoet aan al jou criteria.

Ik hoop dat ik je zo genoeg geholpen hebt, zo niet meld het me even!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan natuurlijk zeggen: begin een eenmanszaak, neem je broer in dienst en geef 'm een omzetgerelateerde bonus. Dan krijgt hij wel geld maar wordt hij geen eigenaar, ook niet voor een deel, maar dat was je bedoeling niet. Bovendien kom je niet gemakkelijk van je 'personeel' af als de mogelijkheden voor tijdelijke contracten voorbij zijn. En dat moest juist wel kunnen.

Of start met zijn tweeën een VOF. Maar dan is er weer geen sprake van dividend omdat er geen aandelen zijn. Wel kun je afspraken hoe de winst wordt toegerekend. Wel is hij dan ook eigenaar. Dus kun je financiële ongemakken krijgen als de wegen zich gaan scheiden.

Ik kan natuurlijk ook zeggen: begin niet met ingewikkelde constructies met een stichting als holding voor werkbv's...

Maar dat is mijn antwoord niet :-)

Als ik voor deze vraag zou staan, zou ik 'm -zoals je nu gedaan hebt met bovenstaande punten- per e-mail voorleggen aan een serie notariskantoren en vragen wat de mogelijkheden zijn. Elke denkbare constuctie heeft zijn voor- en nadelen.

(Ik heb deze methode jaren geleden toegepast voor een heel andere zaak waar notarissenwerk aan te pas kwam. De notaris die op mijn vrijblijvende, informerende mail in ging en in gewone mensentaal een uitvoerige reactie gaf, is ook degene geweest die een tijd later de aktes heeft mogen passeren.)

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien vind je nog wat van je gading op deze site:
http://www.mijnbedrijfsvorm.nl/homepage/

(Van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie)
Computoon