Mag ik uit winkelhuurpand hetgeen ikzelf verbouwd heb eruit halen bij einde huurcontract ?

Ik huur een winkelpand in den Haag welke ik verbouwd heb.
I.v.m. branddoorslag eiste gemeente gipsplaten aan plafond en wanden voor brandvertraging.
Daar verhuurder niks wilde doen heb ik dit zelf geplaatst en bekostigd.
Stond namelijk in contract dat ik pand huurde in staat zoals die was.
Kan ik bij einde huurcontract plafond en wanden weghalen of eventueel verhuurder om vergoeding vragen ?

Toegevoegd na 3 uur:
Misschien moet ik wat duidelijker zijn.
Toen ik het pand huurde en contract tekende zei mijn huurbaas dat ik het kon huren maar dat hij er niks aan deed.
Het pand was nogal verwaarloosd vandaar.
Bij de verbouwing kwam direct al een toezichthouder van de gemeente langs en vertelde mij dat vanwege het feit dat alles hout was de binnenwanden moest bestaan uit minimaal 1 cm gipsplaten en het plafond 2 cm gipsplaten. Dit om branddoorslag te voorkomen naar bovenburen.
Dit was een tegenvaller en uiteindelijk heb dit geintje mij bijna 25000 euro gekost.
Nogmaals de huurbaas had vooraf medegedeeld dat hij er niks aan deed en het contract was al getekend dus ik kon niet anders dan zelf voor de kosten op te draaien om de winkel zo snel mogelijk te openen.
Dus je begrijp dat ik dit voordeel als ik de winkel sluit niet wil doorgeven aan de huurbaas.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In principe geldt, dat je het pand weer in de oude staat moet herstellen, al mag je het natuurlijk altijd beter achterlaten dan het was. Daar zal de verhuurder geen bezwaar tegen hebben... Het lijkt mij in dit geval zeer onverstandig om het pand in de oude staat te herstellen. Het voldoet dan niet (meer) aan de eisen die de brandweer en de gemeente aan het pand stelden. De verhuurder zal het pand heel moeilijk weer opnieuw kunnen verhuren en er zal dan zeer waarschijnlijk een ernstig conflict tussen hem en jou ontstaan. Ik vind het van de verhuurder ook zeer onverstandig om niet mee te (willen) betalen aan de verbeteringen van het pand. Die zijn namelijk ook in zijn voordeel (geweest). Als je het pand toch in de oude staat brengt, dan zal een nieuwe huurder het pand weer (moeten) verbouwen, zoals jij dat ook hebt gedaan. Dat is allemaal geld- en tijdverspilling: dat lijkt me duidelijk. In een aantal reacties schrijf je ook dat het herstellen in de oude staat eigenlijk niet meer mogelijk is. Dat lijkt mij een extra reden om hier niet aan te beginnen. Ik raad je aan om, eventueel met een derde persoon als bemiddelaar, (opnieuw) met de verhuurder in onderhandeling te gaan over een oplossing, waarbij het pand in de huidige staat blijft en jij een vergoeding van de verhuurder ontvangt. Dit lijkt mij in ieders voordeel. Een verbouwing die 25000 Euro heeft gekost en die het pand heeft verbeterd, weer ongedaan maken, lijkt mij voor alle betrokkenen zeer onverstandig!!! Toegevoegd na 10 minuten: Misschien kunnen brandweer en gemeente ook een bemiddelende of adviserende rol spelen in deze kwestie. Zij zullen vaker met dit soort kwesties te maken hebben (gehad)! Toegevoegd na 24 minuten: Om je concrete vraag nog te beantwoorden: Ja, je mag uit het verbouwde winkelpand halen, wat je er zelf aan hebt verbouwd, mits je hierbij het pand niet in een slechtere staat achterlaat dan je het hebt aangetroffen bij het aangaan van de huurovereenkomst. Dit lijkt mij, zoals ik in het eerste deel van mijn antwoord heb aangegeven, wel zeer onverstandig!

Zeker want het is zelfs zo dat u bij het verlaten van de woning/pand die moet afleveren "in de staat" waarin zich die bevond bij het betrekken. Behalve wijzigingen die door u gedaan zijn en mede betaald zijn door de eigenaar.

Als het goed is wel, vaak is het zelfs een vereiste een huurpand achter te laten zoals je het hebt gekregen. Wij hebben zelf een paar jaar geleden onze zaak verhuist, en alle dure ingebouwde lichten en spiegels gewoon overal uit gehaald en meegenomen, dat is je goed recht.

Je mag alles wat je eraan verbeterd hebt, eruit halen, maar je moet het pand in de staat achterlaten, waarin je het antrof, toen je het betrok, let er dus op dat je niets van de eigenaar sloopt, je hebt de veranderingen op eigen kosten aangebracht, de eigenaar hoeft er niet aan mee te betalen het te verwijderen. Wat je wel kunt proberen, is de eigenaar te vragen een vergoeding te betalen voor de berbetering aan het pand, in dat geval, als hij daarmee akkoord gaat, mag je niets slopen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100