Hoe verkoop je een column?

Stel je schrijft een stuk,hoe breng je dat aan de man?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Voor het schrijven van een column die geld opbrengt wordt je gevraagd.
Als je zelf een column schrijft, dan wordt het erg moeilijk dat direct in geld om te zetten.
Je zou kunnen proberen eerst een online blog/column te maken. Als je duidelijk veel lezers trekt, dan heb je ook aantoonbare cijfers als je probeert de column in kwestie aan de man te brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk kun je 1 column niet verkopen. Een column is namelijk vrijwel altijd actueel en daarmee ook snel achterhaald. Wat bekende columnisten eigenlijk verkopen is zichzelf.

Je kunt het beste beginnen met columns schrijven en deze publiceren. Als je eenmaal een mooi bestand hebt opgebouwd dan kun je eventueel gericht solliciteren, jezelf aanbieden als columnist. Ze kunnen dan in je al verschenen columns zien wat een ontzettend scherpe en talentvolle columnist je bent. Nog mooier is dat je zo opvalt dat ze je benaderen voor het schrijven van een vaste column.

Ik ken geen columnisten (muv gastcolumnisten, maar dat zijn vaak BN'ers) die betaald worden voor een enkele column.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvullend heb ik nog wat gezocht. Er zijn meer amateurschrijvers met hetzelfde probleem, helaas ook ongeveer hetzelfde antwoord. Zie bron voor de details.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad 1 column is geen column want een column wordt pas een column in een reeks. Je zult moeten laten zien dat je niet 1 column kan schrijven maar juist elke week weer! Dat is veel moeilijker. Ook als er een deadline aankomt!