Hoe bereik je het beste het bovenste segment van de markt?

Even ongeacht het artikel wat je zou willen verkopen, het gaat mij even om het idee.
Hoe benader je het bovenste segment?

* en, evt, hoe benader je dit deel ANDERS dan de rest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee sorry, mijn product blijft geheim, mijn doelgroep heb ik zojuist aangegeven en mijn onderscheid van de rest valt onder mijn troeven in mijn ondernemingsplan...
de hogere marktsegmenten, dat was het enige waar ik meer over wilde weten. :-)

Het beste antwoord

Goh, wat kan een simpele vraag toch moeilijk zijn. Ik kan hier echt een boek overschrijven, maar laat ik het eens zo simpel mogelijk houden.
Ik ga er even vanuit dat je hiermee bedoelt het segment met het hoogste inkomen. Dit is echt niet zo 1,2,3 te vertellen omdat dit tevens zeer afhankelijk is van het soort product. Je wilt dus een product verkopen en je richten op de mensen met de hoogste inkomens? Je zult je dus moeten onderscheiden van de anderen. Tevens zul je een manier moeten verzinnen om die mensen te bereiken. Je zult je prijs ook moeten aanpassen. Want de groep die jij wilt benaderen willen natuurlijk niet het goedkoopste product, zij kunnen zich dit ook veroorloven. Je zult dus ook moeten kijken waar die groep zich bevindt. In welke wijken/plaatsen moet jij zijn om je product te promoten?
Je moet ook rekening houden met je reclame activiteiten, ga je in het plaatselijke suffertje staan of wil je in de quote 500? Samenvattend; je product moet de juiste uitstraling, prijs en promotie hebben. Nu moet jij zelf nog gaan zoeken waar je potentiele klanten zitten.
Overigens is dit wel een heel beknopt antwoord, ik denk dat wanneer je deze vraag gaat stellen aan je economie docent dat je een dagje kan zitten. Succes ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even ter aanvulling; wanneer je face to face je potentiele klanten gaat benaderen moet je "spiegelen". Dat betekent dat je (wanneer die potentiele klanten in 3 delig pak lopen) jij dit dan ook moet doen. Dat is een verschil met wanneer je aan bouwvakkers een product gaat verkopen en jij in 3 delig pakt verschijnt. Dat zal een stuk lastiger voor je worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord, want je zet me direct op het juiste spoor, van waar ik eerst eens goed over moet denken... :-)) men moet tenslotter érgens beginnen. Thanks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*tenslotte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele fijne info... als je nog meer van dit ei kwijt wilt hou ik me aanbevolen... :-)) info is zelden te weinig hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, als ik weer even tijd heb dan stuur ik je nog wel wat op.

Andere antwoorden (3)

Ga eerst eens ideeen opdoen op de millionairs beurs in de Amsterdam RAI. Dat geeft een goed beeld van je toekomstige klantenkring.
Een verkoper die zijn klanten niet kent, en niet weet wat ze boeit kan nooit een goede verkoper worden. Spreek hier mensen aan, praat met ze, en start met netwerken. Zodra je iemand enthousiast voor je product of dienst weet te krijgen geef je je kaartje. En onthoudt een ding: De beste ideeen zijn vaak heel simpel in de basis!

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door erachter te komen wat jouw beoogde segment aan eisen en wensen heeft. Dat klinkt als een open deur, maar zo heeft bijvoorbeeld Lexus dat origineel onderzocht. Zo werden tuinmannen, butlers, keukenpersoneel etc incognito ingezet om te kijken wat de welgestelden belangrijk vinden. Waarom kochten ze een Mercedes of ander bovenmodaal merk, dat was wat Lexus wilde weten. Maar ook wat ze eten, drinken, vakantie vieren etc. Al die kennis werd toegepast op de Lexus en dat merk is inmiddels een succes.

Je moet je met je product echt onderscheiden, dus niet een frutseltje anders dan iets wat er al is. Ook service is in dit segment belangrijk, een goede naam opbouwen duurt jaren een slechte heb je binnen een paar dagen.

Kom afspraken na, verkoop geen rotzooi en biedt een service die bij het niveau hoort.

Succes!
14 jaar geleden
Dat lijkt me zoals je het nu stelt een idiote zaak.

Het 'even om het idee' en 'ongeacht het artikel' past niet bij de stijl en duidelijkheid die ik veronderstel bij eisen van een bovenste segment (consumenten) van een markt.

Botweg: slap gelul komt niet verder dan voordeur.

Hoe ze te benaderen komt m.i. na de vraag 'met wat wil je ze benaderen' en niet ervoor.

Algemene tip: verdiep je in (en via) relaties en (in) netwerken van organisaties.