Kan ik grootboekrekeningen wijzigen per jaar?

Voor mijn boekhouding, heb ik een Excel Sheet met tabbladen gemaakt voor de verschillende grootboekrekeningen. Nu zou ik voor aankomend boekjaar eigenlijk het hele systeem om willen gooien en andere nummers te hanteren, en andere omschrijvingen. Is dat raadzaam om te doen? Kan dat goed gedaan worden zonder dat alle eerdere jaargangen ook aangepast dienen te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe wil je je startbalans dan maken?
ronron1212
11 jaar geleden
wat bedoel jij nu mobie1980 dat is toch geen probleem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat mobie1980 bedoeld dat hij in zijn balansen door telt, in plaats van per boekjaar apart rekent. Dus saldo eind jaar 2011 is bijv. start van 2012. Zelf doe ik dat niet. Ik maak echt boekjaren van jaar tot jaar en daarmee vergelijk ik. Op mijn bankrekening zie ik immers wel wat mijn financiële groei is.

Het beste antwoord

Er is nergens bepaald op welke wijze, dat wil zeggen grootboeknummers e.d., je een administratie moet voeren. Het eenvoudigst is natuurlijk wel om ieder jaar dezelfde nummers te gebruiken. Als je wil veranderen: doe dat dan na afloop van een jaar.
De boekhouding is er voor om jou inzicht te geven in de resultaten van het bedrijf. Volgens het burgerlijk wetboek moet je aantekening houden van bezittingen en schulden. Voor de belastingdienst moet je een administratie voeren die voldoet aan eisen die men aan jouw bedrijf zou kunnen stellen. Dus een bedrijf met veel contant geld in omloop, zal een nauwkeurig kasadministratie moeten voeren. Een internetwinkel met alleen maar bankbetalingen: daar mag de kasadminstratie eenvoudiger zijn.
Wat ik hiermee bedoel: kun je er zelf makkelijk wijs uit en zou een deskundige derde er ook makkelijk wijs uit kunnen. ALs je beide vragen met ja kunt beantwoorden mag je de administratie jaarlijks op je eigen wijze inrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na het samenstellen van je jaarrekening en en maken van je begin balans kun je dat doen. Het enige nadeel is dat je niet makkelijk je cijfers met voorgaande jaren kun vergelijken of je moet goed vastleggen wat je naar welke rekening hebt gedaan.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik per kwartaal dezelfde sheet die ik ook in mijn jaarrekening gebruik, alleen mijn activiteit is deels veranderd en sommige rekeningen zijn niet meer van toepassing, vandaar dat ik het geheel wil aanpassen.