Zakelijk een horloge kopen, wat zegt de fiscus?

Als ondernemer een horloge kopen volstaat het dan om deze aan te merken als "voorraad" om de btw te vorderen?

Wat zegt de fiscus van dergelijke zakelijke aankopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
49K
Amadea
11 jaar geleden
Een horloge is toch geen kantoorartikel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je richt op exclusieve stukken die schaars zijn kan dat een belegging zijn doordat het meer waard wordt door de jaren heen. Een oldtimer is hiermee te vergelijken, mag je zakelijk kopen, als je hem niet prove rijdt hoef je geen bijtelling te betalen , maar kan je wel alle kosten zakelijk boeken. Het maakt dus niet uit dat het geen kantoorartikel is.

Antwoorden (2)

Boeken als 'voorraad' als het om een horloge gaat is merkwaardig, tenzij je een handelaar bent in horloges. Dus nee, daar boek je een horloge niet op.

Als het gaat om een eenmanszaak en het horloge is voor jezelf dan zijn het geen kosten voor je onderneming en boek je het op 'privé'.

Is het horloge bestemd om te weg te geven aan een zakenrelatie, dan boek je het op de kostenrekening 4... relatiegeschenken (of iets dergelijks). In dat geval is de BTW in princpe apart te boeken maar met een flinke adder onder het gras die afgeleid kan worden uit het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968 ("Bua")

Is het horloge bestemd om weg te geven aan een particulier, da mag de BTW niet als voorheffing worden afgetrokken.
( 1. De in artikel 15, eerste lid, van de Wet op de omzetbelasting 1968 bedoelde aftrek wordt uitgesloten in de gevallen waarin en voor zover de goederen en diensten worden gebezigd voor:

b. het geven van relatiegeschenken of het doen van andere giften aan degenen bij wie, indien aan hen ter zake omzetbelasting in rekening is of zou zijn gebracht, deze in het geheel niet of hoofdzakelijk niet voor aftrek in aanmerking komt of zou komen)

Is het horloge bestemd om aan een andere ondernemer te verstrekken, dan geldt mogelijk een andere bepaling. (Zie art. 4 hieronder, ook uit het BUA)

"Artikel 4

1.Indien het totaal van de aanschaffings- of voortbrengingskosten dan wel de kostprijs, de omzetbelasting niet daaronder begrepen, van alle door de ondernemer in een boekjaar ten behoeve van eenzelfde belanghebbende verrichte prestaties als zijn bedoeld in artikel 1, eerste lid, letters b en c, en het op die belanghebbende betrekking hebbende deel van het in artikel 3, eerste lid, bedoelde verschil niet meer bedraagt dan € 227, blijven die prestaties en dat deel van bedoeld verschil voor de toepassing van dit besluit buiten aanmerking."

Dus zolang het horloge minder dan euro 227.- kost excl. BTW en je het geeft aan een ondernemer dan mag de BTW gewoon als voorheffing worden afgetrokken, mits je aan die ondernemer per jaar niet meer 'verstrekt' dan euro 227.- 'alles bij elkaar'.
Computoon
11 jaar geleden
Er is onderscheid tussen twee soorten belasting.

Allereerst de inkomstenbelasting. In de wet op inkomstenbelasting 2001 geeft in artikel 3.16 een lijst met zaken die nooit van de winst afgetrokken mogen worden. Daaronder valt kleding en persoonlijke verzorging. Is een horloge een kledingstuk? Wellicht niet letterlijk, maar qua functie en gebruik komt het op hetzelfde neer, en zal het dus onder privégebruik vallen.

De wet op omzetbelasting 1968 geeft in tegenstelling tot de wet op inkomstenbelasting geen lijst met zaken die niet aftrekbaar zijn, maar geeft slechts de eis dat het goed of de dienst uitsluitend een zakelijk karakter heeft. Van een horloge lijkt me dit in de meeste gevallen slecht verdedigbaar.

Het boeken van het horloge op de voorraadrekening zal iets zijn waar een doorgewinterde belastinginspecteur gemakkelijk doorheen zal prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een belastinginspecteur zal er inderdaad wel doorheen prikken, maar dat moet het wel eerst zijn aandacht trekken. Dat zal pas zijn als er of sprake is van een boekenonderzoek (gebeurd vaak alleen als er al vermoeden van ongeregeldheden zijn) of als het zo'n raar groot getal is dat niet overeenkomt met de verwachtingen die hebt bij de onderneming dat het wel op moet vallen (of de computer vist het eruit).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@dianaf Ik schat ook de kans dat er een boekenonderzoek plaatsvindt heel klein in. Alleen beantwoord ik de vragen hier altijd volgens de juridisch correcte weg: ik vind het onjuist om hier tips voor dit soort belastingfraude (want dat is het!) te delen.