Niet door de afschrijvingskosten op zich. Maar indirect kan het wel

Theoretisch (onzin)voorbeeld ter toelichting:
Je hebt een omzet van 10.000.
Je afschrijvingskosten bedragen 2000.- en je overige kosten 6000.-. Totale kosten dus 8000.-. Je winst is (10.000 -/- 8.000)= 2000.-. Die winst van euro 2000.- wordt toegevoegd aan het eigen vermogen, wat daarmee stijgt.

Je hebt een omzet van 10.000.-
Je afschrijvingskosten bedragen 10.000.- en je overige kosten 6000.-. Totale kosten dus 16.000.- Je verlies is (10.000 -/- 16.000.-) = -/-6000.-. Dat verlies van euro 6000.- wordt in mindering gebracht op het eigen vermogen, wat daardoor daalt.

In het laatste voorbeeld leidden de hogere afschrijvingskosten (bij gelijkblijvende omzet en bij gelijkblijvende overrige kosten) dus tot een verlies met als gevolg een daling van het eigen vermogen.
Computoon
11 jaar geleden
Afschrijvingen zijn de kosten van het verbruik van vaste activa (bedrijfsmiddelen) , dus goederen die langer dan bijvoorbeeld een jaar meegaan.
De aanschafkosten verlagen de geldmiddelen maar omdat de aanschaf geactiveerd wordt, heeft dat geen invloed op het resultaat en het vermogen. (geld wordt omgezet in bedrijfsmiddel).
Wanneer het vast activum in gebruik wordt genomen, start de afschrijving. Deze is (in theorie) gelijk aan dat deel van de opgeofferde waarde van het bedrijfsmiddel. Scherper gesteld het geproduceerde aantal artikelen ten opzichte van het totale aantal artikelen dat met het bedrijfsmiddel geproduceerd kan worden.

Alsdan vormen de afschrijvingen kosten die ten laste van het resultaat komen en daarmee wordt het vermogen verlaagd.

Het antwoord is dus ja.