ik begin met een webshop,wil met elk product dat ik verkoop een deel doneren moet ik hierover btw betalen en wordt dit berekend bij me inkomsten ?

ik wil een deel van de verkoop doneren aan bijv kiki diabetici etcetc wat ik doneer moet ik daarover btw betalen en telt een donatie ook als inkomsten dus betaal ik daarover inkomsten belasting??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Als het goed is, heb jij over je inkomsten, al belasting betaald. Het gedeelte wat je zélf doneert, hoeft dan niet nog eens belasting over te worden betaald. Degene die het ontvangt waarschijnlijk wel.

Ik heb het even voor je opgezocht.

Als u een schenking doet, hebt u te maken met de belastingregels voor schenkingen. U hebt onder andere te maken met schenkbelasting, en uw schenking kan gevolgen hebben voor uw erfenis.

Schenkingen en belasting

Voor de schenkbelasting gelden vrijstellingen. Als u meer schenkt dan de vrijstelling, moet de ontvanger schenkbelasting betalen. Wilt u een schenking doen aan uw kinderen? Elk jaar mag u tot een bepaald bedrag belastingvrij schenken. U kunt als schenker ervoor kiezen om zelf schenkbelasting te betalen. Daardoor hoeft degene aan wie u een schenking doet geen schenkbelasting te betalen.

Sommige schenkingen (giften) mag u aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting. Als u komt te overlijden binnen 180 dagen nadat u een schenking hebt gedaan, heeft dit gevolgen voor uw erfenis.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/

Als u een schenking krijgt, moet u mogelijk schenkbelasting betalen. U kunt hier de waarde van uw schenking berekenen en bepalen of u schenkbelasting moet betalen.

Wel of geen schenkbelasting?

Voor de schenkbelasting gelden vrijstellingen. U betaalt pas schenkbelasting als u meer krijgt dan de vrijstelling. De vrijstelling is afhankelijk van uw relatie met de schenker. Zo geldt voor schenkingen van ouders aan hun kinderen een hogere vrijstelling dan voor een schenking aan een ander persoon. Ook zijn er bijzondere situaties waarin u geen schenkbelasting hoeft te betalen. Krijgt u een onderneming geschonken? Dan kunt u misschien gebruikmaken van de bedrijfsopvolgingsregeling.

Bereken uw schenkbelasting

Moet u wel schenkbelasting betalen? Nadat u de waarde van de schenking hebt bepaald, berekent u de schenkbelasting die u moet betalen. Daarna doet u aangifte van uw schenkbelasting.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inkie super bedankt ,
ik had de belastingdienst al gebeld,,zij konden me niets hierover vertellen(3verschillende personen overgesproken)de laatste gaf als antwoord dat ik naar de inspecteur inkomstenbelasting een brief moest sturen ik denk dat deze schenkingen meer tot betrekking staan tot een erfenis of een geldschenkingen van ouders naar kinderen of intern fam als dit het geval mag zijn om vanuit een winkel een donatie tedoen zou het eigenlijk niet erg aantrekkelijk zijn.dan zou ik inprincipe einde van het jaar van de winst omzet zelf een donatie kunnen doen van prive geld,,dan zou ik niets hoeven tebetalen dat klinkt aantrekkelijker dan en donatie organiseren dat ik van me verkoop een deel doneer
begrijpt uwat ik bedoel .
daarom vraag ik u gelden deze regels ook voor een webshop donatie ???zo enzoo super aardig dat u het voor me opgezocht heeft thnx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan hoor. Ik heb nog eens even gekeken. Dit stukje vond ik nog: "Als bedrijf doneren is fiscaal aantrekkelijk. Vanaf 1 Januari 2012 zelfs nog meer door aanpassing van de vennootschapsbelasting. De niet-aftrekbare drempel van €227 is vervallen. Elke gift is daarmee aftrekbaar. Het totaal aan aftrekbare giften mag 50% van de winst bedragen tot maximaal € 100.000. Meer informatie is te vinden op de website van de belastingdienst". http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ Hopelijk is het nu wat duidelijker voor je. Tenzij je een bedrijf hebt, wat honderden duizenden euro's per jaar aan winst of omzet heeft, hoef jij je niet zo druk te maken. Tot bepaalde bedragen mag je gewoon doneren.
Hallo Magdalena,

Wanneer je een VOF of een eenmanszaak hebt, gelden er bij de inkomstenbelasting een aantal voorwaarden voor het aftrekken van gewone giften. Zie http://bit.ly/Toc9d0 voor de voorwaarden.
Wanneer je onderneming een BV betreft gelden er andere regels. Zie http://bit.ly/MKp8D6 voor de giftenaftrek bij een BV.

Omzetbelasting draag je af over het totaal bedrag dat de klant bij je koopt. Over de donatie zelf hoef je geen btw af te dragen.

Tony
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
super bedankt voor je antwoord,
al heb ik nog wel een vraag.
het wordt een eenmans bedrijfje (webwinkel groothandel importeur leverancier ) stel ik verkoop iets voor 3,50
0,50 euro cent gaat naar een goed doel daarnaast betalen mensen bijv 8,50 bezorgkosten hiervan gaat 1,00euro naar een goed doel totaal heeft die persoon onkosten 12,00euro excl btw inclusief btw =14,76euro hiervan gaat 1,50 naar een donatie ik hou zakelijk over 13,26 betaal ik dan over 13,26 btw en inkomsten belasting
of over het gehele bedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, Wat je schrijft klopt niet helemaal. De klant betaalt aan jou btw over het hele bedrag. Jij draagt deze btw vervolgens af aan de Belastingdienst. De donatie (of gift) staat hier in principe los van. Bijvoorbeeld:
Bij een verkoop van € 12 exclusief btw kom je uit op een totaal van € 14,52 inclusief btw (bij een 21%-tarief). Deze € 2,52 draag je af als omzetbelasting. De € 12 die je overhoudt neem je (volledig) mee in je berekening inkomstenbelasting. De € 1,50 van de donatie (of een deel ervan) kun je in mindering brengen op de €12, zodat je geen belasting hoeft te betalen over de volle € 12. Als je kunt aantonen dat de giften een zakelijk doel hebben, mag je deze opvoeren als zakelijke kosten en is het volledig aftrekbaar. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je meer klanten aantrekt door de gift. Om te weten of jouw gift in aanmerking komt als zakelijke kosten, kun je de situatie het beste schriftelijk voorleggen bij de inspecteur van je regiokantoor. http://bit.ly/OhUgOq Wordt het niet als zakelijke kosten gezien, dan kun je het opvoeren als particuliere gift als je aan de voorwaarden voldoet: http://bit.ly/Toc9d0.
Bij een particuliere gift is er een drempel- en maximumbedrag voor belastingaftrek: http://bit.ly/Ri7LA9 Tobias
Webcareteam Belastingdienst