Wat is de juiste spelling: "De partner IN vast en tijdelijk personeel" of "De partner VOOR vast en tijdelijk personeel"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Volgens mij is het partner 'in' tijd van nood en 'voor' personeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor vast personeel. Je levert toch een dienst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partner VOOR vast en tijdelijk personeel.

Je zegt ook: "ik werk VOOR mijn werkgever" niet IN mijn werkgever. (hoewel, sommige beroepen dan daar gelaten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen nette reactie Dutcheese..dat kan best anders toch?
Ik weet het niet zeker hoor, maar je bent toch partners in de business voor personeel... Je bent samen partner.... Alleen kan je geen partner zijn voor vast en tijdelijk personeel... Denk ook aan partners in crime.... Dat is mijn visie, maar nogmaals... Niet zeker.

Het ligt er misschien ook aan of je partner bent met je klant (die personeel zoekt) of voor je vaste of tijdelijke personeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou zeggen: in.

maar daar heb ik wel mijn Dikke Van Dale voor moeten naslaan. daar staat:
1 deelgenoot; - medespeler, maat (in allerlei spelen);
2 dansgenoot; - gespreksgenoot
3 vennoot;
4 degene met wie men samenleeft;
5 sociale partners, werkgevers, werknemers en kabinet;

dat ik dan uitkom op "in" haal ik uit die "in allerlei spelen"
blijkbaar is het dan 'partner in'

iets als 'vast en tijdelijk personeel' klinkt als wat los zand en dat maakt de zin warrig en daardoor moeilijk. eerst de zin simpeler maken en dan die varianten personeel terugplaatsen lijkt me hier de manier van zoeken.

Toegevoegd na 7 minuten:
en weer kom ik uit op mijn google-tipje.
(moge het de moderator deze keer behagen dit antwoord toch als antwoord te laten staan)

typ bij google eens in:
partner voo - en zie wat je dan ziet.

typ ook eens in:
partner in - en zie wat je dan ziet.

daar kun je dus de conclusie uit trekken: partner in komt vele malen meer voor.
let wel: dit is niet waterdicht, want geen woordenboek,
maar het zegt beslist wel meer dan niks.

vervolgens kun je dus dat personeel in je zin toevoegen en is jouw eerste zin de juiste en niet de tweede, en is het dus "De partner in vast en tijdelijk personeel."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide zinnen zijn niet goed.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De partner zowel in vaste dienst als in tijdelijk personeel verband.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De in je aanhef klopt niet.
Het kan wel als je het woordje "en" vervangt door een komma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het klopt inderdaad niet, maar dit is niet de reden waarom het niet klopt. En volgens mij gaat de vraag niet alleen om de slogan, maar ook om het algemene gebruik van partners in of voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liesbeth, het spijt me dat ik het moet zeggen, maar wat een draken van incorrecte constructies stel je voor. Bijvoorbeeld je eerste voorstel: "De partner zowel in vaste dienst als in tijdelijk personeel verband." Nu is die partner zelf in vaste dienst of in tijdelijk 'personeel verband', wat dat ook moge zijn. Waarschijnlijk bedoelde je 'personeelsverband' (hier sowieso een wonderlijke term om te gebruiken), in dat geval lijd je aan een typisch geval van Engelse ziekte. http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelse_ziekte_(taal)
Partner - soort 'deel van een geheel'- ben je als je onderdeel bent van een bepaalde relatie. Je bent een partner in een huwelijk, een partner in zaken of een partner in crime, om maar een paar mogelijke partnerschappen te noemen.

'Vast en tijdelijk personeel' is natuurlijk geen relatie. En het bedrijf dat hier partner claimt te zijn, is dat natuurlijk ook op geen enkele manier. Het is een zakelijk bedrijf dat een bepaalde dienst aanbiedt, maar daarmee geen (persoonlijke) relatie van de opdrachtgever en dus ook geen partner. Een zakenpartner doet samen met jou het werk, dus met en beetje fantasie en brede interpretatie zou het een zakenpartner kunnen zijn.

Het woord partner echter, suggereert een bepaald type wederzijdse samenwerking, waar beiden evenveel aan hebben en dat voor beiden goed is. Het bedrijf wil dus suggereren meer te zijn dan de leverancier van vast en tijdelijk personeel, nee, hij doet het sámen met de opdrachtgever ; jullie zijn partners !

En zo noemen ze zichzelf partners in personeel (alsof 'personeel' een relatie is), om een warme, hechte band met de opdrachtgever te suggereren. Taalkundig is het 'partners in' wel juist, maar de combinatie met personeel eigenlijk niet.

'Partner voor' komt ook voor, maar dan meer in de zin van partners voor het leven, of partners voor een project, of partners voor de duur van een reis, iets dat een bepaalde periode aanduid. En, wederom, slaan de woorden 'vast en tijdelijk personeel' hier taalkundig nergens op, want het gaat niet om een periode.

Als keuze voor reclameslogan zijn beide dus taalkundig gezien niet helemaal juist, maar is het wel heel duidelijk wat er bedoeld wordt : wij zijn meer dan een bedrijf, wij zijn 'als een partner'. En of dat dan IN of VOOR personeel is, maakt eigenlijk niet zo veel uit ; beide keuzen passen niet echt bij het begrip partner zoals wij dat normaliter gebruiken, noch bij het achtervoegsel 'vast en tijdelijk personeel'. IN is in dat verband nog net iets dieper en persoonlijker dan VOOR, dus als ik de reclamejongen achter deze slogan was, zou ik voor IN kiezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en in zijn algemeenheid is het dus je bent partners IN iets (zaken, misdaad, liefde etc), VOOR een bepaalde periode (tijdelijk, levenslang). Welk lidwoord gebruikt wordt hangt dus af van het gebruik.
Je bent partners VOOR het leven IN een huwelijk, je bent nooit partners VOOR het huwelijk.