Wat moet ik bijhouden in mijn administratie als ondernemer?

Als ik een (webhosting)bedrijf start moet ik administratie bijhouden.

Nu heb ik een mooi excel bestandje waar dat in kan (door een boekhoudkantoor gemaakt, met BTW e.d. erbij).

Nu is de vraag:
Wat moet ik wel en niet invoeren.

Bijvoorbeeld al ga ik privé een lunch halen met mijn vriendin, moet ik dat dan ook incl. BTW invoeren?

Of mijn abonnementskosten voor mijn mobiele telefoon (privé telefoon)?

Of bijvoorbeeld als ik extra bijverdien in loondienst, moet ik dat dan in de boekhouding erbij zetten?

En zo heb ik nog tal van voorbeelden waarvan ik benieuwd ben of dat moet worden ingevoerd in de boekhouding.

Ik gebruik overigens de volgende boekhouding (Excel):
http://www.ondernemeneninternet.nl/files/12_2_Kasboekhouding.xls

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij kunnen zeker helpen met vragen die startende ondernemers hebben over en tijdens de start van hun eigen bedrijf. Daarnaast hebben wij ook startersdagen en -gesprekken om de ondernemers op weg te helpen en te houden met hun bedrijf. Kijk hier op onze website: http://bit.ly/Mmgz1R Anoek
Webcareteam Belastingdienst

Het beste antwoord

Je moet daar alle kosten die je op de zaak wilt en mag laten lopen op zetten.

Zo zou ik
- Prive lunch
- Prive telefoon
- Inkomen uit loondienst

niet opnemen in je administratie, aangezien dat zaken zijn die niets met je werk te maken hebben.

Wel opnemen zaken als
- Telefoon aansluiting (En eventueel % prive gebruik erbij opnemen)
- Internet aansluiting
- Aankoop PC & software (Over 3 jaar verspreiden)
etc.

De belastingdienst kan je overigens goed helpen in deze. Bel ze een keer op en vraag om een afspraak. Dan kunnen ze exact uitleggen wat wel en wat niet op bedrijfskosten opgenomen kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kamer van koophandel heeft gratis inloop informatiedagen. Ga daar eens langs. Handboek voor ondernemen is overigens ook goed om eens door te lezen (krijg je als het goed is op dvd bij de aanmelding van je bedrijf, kun je ook online lezen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prive uitgaven hoef je in principe niet tet registreren.
Voor jezelf is het natuurlijk wel handig om je kosten overzichtelijk te houden.
Vul gewoon al je inkomsten en uitgaven in in je excel, en zet er een indicatie bij of het prive of zakelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoveel mogelijk opvoeren. Een lunch kan zakelijk zijn. Je hoeft helemaal niet te vermelden met wie je gaat lunchen tenslotte. Gewoon de BTW vermelden dus. Ook van kleine zaken zoals papier, pennen, plakband etc. Alle kleintjes maken één grote (wel de bonnen bewaren!). Zolang je het werkgerelateerd kunt verantwoorden: opvoeren. Zelfs de postzegels (op de bon geen BTW maar het zijn wel zakelijke kosten!). Zorg dat je de eerste periode net onder de winstgevende grens blijft, dan hoef je geen BTW af te dragen en krijg je nog kortingen (als startende ondernemer). Wat ik je aan zou raden: ik heb zelf destijds een belastingadviseur in de arm genomen. Die lever ik -nog steeds- ieder kwartaal digitaal in excel mijn kostenoverzicht aan. Hij handelt het verder af; betere contacten met de belastingdienst en de factuur die ik krijg -van hem- is nihil omdat ik alles overzichtelijk aanlever. Een aanrader; hij weet meer van belastingen dan ik dus heeft handige tips & adviezen.