Hoe kun je erachter komen wat de gemiddelde Nederlander interesseert qua koopgedrag?

Zonder dure marktonderzoeken te laten uitvoeren, maar vooral zonder mensen ongevraagd lastig te gaan vallen?

Je ziet bijvoorbeeld bepaalde websites als paddenstoelen uit de grond schieten, maar dat hoeft natuurlijk niets te zeggen over hoeveel die daadwerkelijk ook verkopen.

Hoe kun je verder nog marktonderzoek doen zonder mensen onnodig lastig te vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! :-)
Ben benieuwd naar de antwoorden.
Je kan trouwens bij de KvK wel info kopen over de omzet als dit bekend is. Maar vele shops bestaan niet eens zolang dat deze info er ooit komt......

Het beste antwoord

Kennis van een specifieke markt is natuurlijk waardevolle informatie voor een bedrijf. Weten hoe je de doelgroep zo goed mogelijk kunt afbakenen is heel erg relevant. Met die kennis is gericht reclame maken goed te doen. De Kamer van Koophandel heeft heel veel informatie maar zullen dat niet voor niets doen.

Wel is erg veel gerichte gratis kennis beschikbaar via Google Analytics. Waar je bezoekers bijvoorbeeld vandaan komen (van welke andere sites maar ook geografische gegevens). Dus als je al een site hebt kun je dat helemaal gratis en voor niks zo instellen dat er veel waardevolle gegevens beschikbaar komt. Het mooie is dat aanpassingen op je site goed in beeld komen via analytics en je de gevolgen goed kunt bijhouden van de gemaakte aanpassingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Statistieken opvragen bij creditcardbedrijven? Banken? Ze zullen niet zo scheutig zijn met gegevens, maar het lijkt me wel een manier...

Toegevoegd na 1 minuut:
Weet je overigens alleen waar iets gekocht is en niet precies wat...

Nope, je zult toch studenten met vragenlijsten de straat opsturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou natuurlijk op google kunnen kijken welke zoekopdrachten gegeven worden. Of op 'online verlanglijst websites' kijken welke items populair zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het CBS (Centraal Bureau Statistiek) publiceert ook weel interessante statistieken en tabellen met consumenten gedragingen en waar de Nederlanders hun geld aan uitgeven. Maar om het echt specifiek op een bepaald product toe te kunnen passen moet je toch een bureau inschakelen, of een al eerder gedaan onderzoek kopen. Die bureaux zijn heel zuinig op hun werk en zetten het niet graag gratis op het net.
Ik zou gaan googelen op "mijn" product of dienst en met de gevonden informatie zelf conclusies proberen te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou jehet niet bij het CBS op kunnen vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je niet helaas. Niet voor niks zijn die marktonderzoeken zo duur. Om een goed beeld te krijgen van de voorkeur van de gemiddelde Nederland over een specifiek product zul je dit moeten vragen aan die Nederlanders.

Voor je zo'n onderzoek laat doen denk er eens over na wat je doelgroep is. Er zijn bijna geen producten voor de 'gemiddelde Nederlander'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keurmerken die niets voorstellen en de prijzen niets zeggen over kwaliteit, integendeel beiden, keurmerk en hoge prijs=hoge kwaliteit, worden massaal misbruikt om klanten te besodemieteren. Dat heet namelijk dat hollandse koopmanschap. Na eeuwen weten wijzelf hoe we het beste bedonderd worden.

De consumente wil al niet betalen voor regulier voedsel laat staan voor de rest!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het CBS kun je raadplegen voor diverse statestieken en cijfers die met voornamelijk Nederland als geheel betreffen (koopgedrag ed). Wil je voor je bijvoorbeeld een concurrentieanalyse specifieke bedrijfinformatie van bepaalde ondernemingen raadplegen kun je het beste het handelsregister van de KvK raadplegen. Hier zijn wel kosten aan verbonden.