Bij welke bank(en) kan je het beste een startkapitaal aanvragen, (welke adviseren jullie mij? )

welke banken adviseren jullie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Dat antwoord kan niemand geven. Elke bank heeft zijn sterke en zwakke punten.

Mijn advies: kies twee of drie banken waar je een goed gevoel bij hebt en ga met alle twee/drie praten. Maak een afweging aan de hand van de betrokkenheid en deskundigheid die je bij de banken ervaart. En op basis van hun welwillendheid om jou geld te geven, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst moet je je afvragen of je wel een startkapitaal nodig hebt. Ik ben destijds met 100,- euro begonnen en haalde in de eerste maand 10.000 euro binnen. Dat was mijn startkapitaal en daarvoor heb ik de basisbenodigheden kunnen aanschaffen.

Nu zit mijn omzet als EZ op ongeveer 150k per jaar en heb ik geen leningen die ik moet aflossen. Zelfs geen roodstand bij de bank. In tegenstelling tot mijn concurrenten, die gemiddeld 500k schuld hebben en waarvan er al twee bijna failliet zijn gegaan.

Maar, om een antwoord op je vraag te geven: de beste bank die je een startkapitaal kan geven, is de bank die goed vertegenwoordigd is in je branche.

De Rabobank is voornamelijk een streekbank. Dus als je bedrijf gevestigd is in een plattelandsdorpje met veel boeren, dan kun je er beter maar niet iets met internet of ICT doen. Dat snappen ze (met alle respect) gewoon niet. Eigen ervaring trouwens.

ABN Amro en ING Bank zijn wellicht betere opties. Beiden gesubsidieerd door de overheid, dus dat is zeker de moeite van het proberen waard. SNS Bank mag je overslaan: die zit zelf krap bij kas. ASN Bank is voor particulieren.

Zoals vorige schrijver ook al aangaf: ga de banken gewoon bij langs, leg je plannen neer en vraag om kapitaal. Maar geloof me: met 150k startkapitaal een bedrijf opzetten terwijl het ook voor 100,- euro kan (waar je alleen maar wat harder voor moet werken) geeft je veel meer voldoening, maar vooral ook minder gezeik.

En als je idee écht goed is en je daarmee de massa denkt aan te kunnen spreken, kijk dan eens naar Kickstarter.com en alternatieven.