Waar kan je als kleine zelfstandige documenten laten shredder-en?

IK heb nu sinds 15 jaar een eigen bedrijf. Per 2 jaar heb 4 ordners aan boekhouding /klanten zaken. Mijn opslagruimte die ik heb gehuurd, wordt te klein. Ik wil de eerste 10 jaar weggooien. Om ze nu naar de vuilstort te brengen vind ik lastig. Er staan gegevens in die ik niet zo maar op straat wil hebben. Ik heb echter gegoogled maar kan geen bedrijf of instantie vinden waar ik die ordners kan laten vernietigen/ shredderen. Wie weet hier een oplossing?

Toegevoegd na 1 minuut:
heb ik 4 ordners

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoiets noem je "archief vernietiging". Een bedrijf als http://www.milieuservicenederland.nl/archiefvernietiging?gclid=CIeFra32mLECFSsntAodo2grQQ doet zoiets.

Bronnen:
https://www.google.nl/webhp?rlz=1C1RNNZ_nl...

Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in archiefvernietiging, maar dat zal wel relatief veel kosten. Voor 'slechts' vier ordners kun je drie dingen doen: - een kleine shredder kopen voor een paar tientjes bij je favoriete office supply winkel. - de terraskachel of open haard eens lekker opstoken... (mag formeel waarschijnlijk niet, maar is wel effectief) - de shredder van een bevriend ondernemer gebruiken. 'Iedereen' heeft zo'n ding.

Als kleine zelfstandige is een vuurkorf ook nog altijd een optie :) Toegevoegd na 3 minuten: O, dat zegt Adriek ook al. Dan sluit ik me daar geheel bij aan.

Een antwoord is al gegeven. Noch wat tips voor de toekomst: - het grootste deel van de administratie (grootboek en subadministraties) hoeft maar 7 jaar bewaard te blijven. Zie hieronder. Dat scheelt weer een aantal ordners in de opslag. - Inkomende en uitgaande facturen kun je ook digitaal toesturen/bewaren, als aan bepaalde voorschriften wordt voldaan, raadpleeg de belastingdienst. Dat scheelt al een hoop papier (uitgaand van een standaardordner waarin je 200 facturen kunt bewaren.) "Iedere ondernemer is wettelijk verplicht zijn administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht). Wij streven echter naar zo min mogelijk administratieve lasten en hanteren soms kortere bewaartermijnen. Hoe lang u uw administratie moet bewaren, hangt af van het belang dat wij hebben bij de verschillende soorten gegevens in uw administratie. Bepaalde onderdelen van uw administratie worden aangemerkt als basisgegevens. Daarbij moet u denken aan: het grootboek de debiteuren- en crediteurenadministratie de voorraadadministratie de in- en verkoopadministratie de loonadministratie De basisgegevens moeten 7 jaar bewaard blijven. Na deze termijn vragen wij deze gegevens niet meer bij u op. Uitzondering In verband met de herzieningstermijn van de aftrek voorbelasting voor onroerende zaken, zoals bedrijfspanden, moet u de gegevens van onroerende zaken 10 jaar bewaren. (...) De bewaarplicht geldt ook voor computerprogramma's en bestanden. U moet er dus ook voor zorgen dat deze programma's en bestanden bij een controle kunnen worden gebruikt. Met het uitsluitend bewaren van een bestand in afgedrukte vorm voldoet u niet aan uw bewaarplicht. Wel kunt u, onder bepaalde voorwaarden, bestanden en andere gegevens in een andere vorm bewaren. Dit wordt conversie genoemd. De voorwaarden zijn: U zet alle gegevens over. U zet de gegevens inhoudelijk juist over. U zorgt ervoor dat de nieuwe gegevensdrager tijdens de hele bewaartermijn beschikbaar is. U kunt de geconverteerde gegevens binnen redelijke tijd (re)produceren en leesbaar maken. U zorgt ervoor dat een controle van de geconverteerde gegevens binnen redelijke tijd kan worden uitgevoerd. Het is verstandig om, voordat u tot conversie overgaat, uw plannen aan ons voor te leggen. Laat u (een deel van) uw administratie verzorgen door een computer- of loonservicebureau? Dan vallen de gegevensdragers van die servicebureaus waarop gegevens staan over uw onderneming, ook onder de fiscale bewaarplicht."

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100