Wat mag een bedrijf voor marge rekenen tussen de eigen inkoop en de verkoop van onderdelen? Het gaat om een temperatuursensor in een koelsysteem.

Ik heb een nieuwe temperatuursensor laten monteren in ons melkkoelsysteem (bedrijfsmatig). Op de factuur werd voor dat onderdeel 251 euro gerekend. De montage viel binnen het onderhoudscontract.
Na telefonisch contact bleek dat hun inkoop 80 euro bedraagt voor die sensor.
Volgens hen was dit heel normaal, dat zo'n product 3 keer over de kop gaat. Is dit inderdaad een normale marge? Wat kan ik hier evt tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Het is ongebruikelijk dat de afnemer van de dienst zelf de onderdelen inkoopt die nodig zijn voor een onderhoudsbeurt (daartoe ontbreekt ook de kennis van de afnemer). Je kunt er dus niets tegen doen, hoogstens (na de verstreken garantie termijn) overgaan naar een onderhoudscontract bij een andere dienstverlener die 'minder vraagt'.

Ja, op onderdelen wordt verdiend. Denk maar eens aan printers die relatief goedkoop in aanschaf zijn maar duur in onderhoud (cartridges, toners). Of aan de marge op kleding: je ziet soms aanbiedingen met '50% (of meer) korting'; ga er maar niet vanuit dat die met verlies wordt verkocht. Of aan de prijs die je in zaken met lage omzetsnelheid (juweliers, opticiens e.d.)

De marge van de dienstverlener hangt o.a. van zijn bedrijfsgroootte, declarabele uren, overhead.
Computoon
11 jaar geleden
3 keer over de kop is echt te veel van het goede. Ik ben binnendienstmedewerker bij een bedrijf wat industriele machines repareert en wij hebben als regel dat we het inkoopbedrag delen door 0,75. Dit houdt in een marge van 25%. Met sommige bedrijven hebben wij prijsafspraken gemaakt van 10%. Aan de andere kant bedrijven zijn vrij om te bepalen wat hun marge is, maar of het redelijk is................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan wel de prijs van die sensor noemen: dat is de KTY-10 van Siemens of Texas en die kost 3 euro bij Conrad. Je hebt er wel een soldeerboutje bij nodig en ook wat moersleutels om de waterdichte behuizing open te schroeven want die van Texas sneuvelen nog wel 'es.
Ik denk dat dat Assense bedrijf ze zelf wel repareert.