Ik heb nu enkele maanden een eigen bedrijf en ben op zoek naar een woning. Mag ik in mijn bedrijfspand opslagruimte als tijdelijke woning inrichten?

Het gaat om een opslagruimte die nu tijdelijk is ingericht met wat leuke meubels, een bed etc. Ramen zijn aanwezig, geen aparte ingang (moet door de winkel als ik naar huis wil). Alarminstallatie is hier geschikt voor! Maar krijg ik geen gezeik met de gemeente en/of de belastingdienst? Het is namelijk geen officiële woning, maar ik ben wel degene die dit bedrijfspand officieel huurt gedurende een aantal jaar. Ik heb toestemming van de verhuurder en makelaar, voor de rest weet niemand het.

Zij vertelden mij dat zij niet wisten of het officieel gezien mocht, maar adviseerden mij om het tegen niemand te vertellen.

Keuken, toilet en douche zijn overigens ook aanwezig.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het is niet zo dat ik een boete tegemoet kan zien, of direct mijn 'huis' uitgeschopt word? En ook niet dat de huurovereenkomst ontbonden wordt? (Dat laatste lijkt me niet, aangezien zowel verhuurder als makelaar op de hoogte zijn en het zelfs hebben voorgesteld!). Ik weet ook nog niet of het echt tijdelijk tijdelijk is, ik weet alleen dat ik hier zeker in het begin gewoon wel blijf overnachten, dus een ruimte ga inrichten voor mezelf. Wie weet is het wel voor een paar jaar, dat kan ik nu niet zeggen. Ik zou eigenlijk niet inzien waarom het niet zou mogen. Maar aangezien mijn buurman de makelaar gebeld heeft en vervolgens toegezegd heeft dat hij naar de gemeente zal stappen als ik hier kom wonen (hoorde ik van de verhuurder), wil ik nu gewoon zeker weten over het hoe en wat. De buurman kent mij totaal niet, maar we hebben wel een aantal keren gesproken, wat prima ging en hij leek me (tot dat bericht) een prima vent! Hij hoeft ook absoluut niet bang te zijn voor houseparty's etc, dat doe ik wel elders!

Antwoorden (2)

Met de belastingdienst zul je geen gezeik krijgen, immers je mag ook een gedeelte van je woonhuis aftrekken als kantoor; hier is het andersom. De Gemeente zou evt lastig kunnen doen, maar als je duidelijk aangeeft dat het tijdelijk is en je wacht op je nieuwe woning, zullen ze de rompslomp niet aangaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet echt voor tijdelijk is, mag het zeker niet. De bestemming van jouw pand is zakelijk, en niet 'wonen'. Om jouw wonen daar legaal te maken, zou het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden en dat gaat de gemeente echt niet doen.

Zo'n verhuurder kan wel zeggen dat hij dat niet weet, maar dat is een tikje leugenachtig. Die denkt waarschijnlijk alleen aan de hogere opbrengsten als hij het kantoor kan verhuren met een mogelijkheid tot bewoning.

Je ontduikt bovendien gemeentebelasting, want je betaalt niet voor een woonobject.

Tijdelijk wordt vaak gedoogd, maar als je het te bont maakt, gaat de gemeente wel degelijk boetes opleggen.