hoe kan ik een muziekinstrument onder mijn bedrijf inbrengen als ZZPer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Amadea
12 jaar geleden
Ben jij dan beroepsmatig musicus? Anders lijkt me dat niet kunnen...
ronron1212
12 jaar geleden
heb je een bv dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zzp er (uitvoerend en docerend musicus)
en gebruik mijn instrument dus inderdaad voor mijn werk.
onderhoud ed zou ik graag bij aftrekposten kunnen rekenen, maar volgens mij moet het instrument dan van het bedrijf zijn of niet?
ronron1212
12 jaar geleden
heb je een bv dan?

Antwoorden (3)

Als je gewoon zzp er bent dab kun je de kosten van je bedrijfsvoering dus in jou geval onderhoud van je instrumenten gewoon als bedrijfskosten zien. Er zit namelijk geen verschil tussen prive en zakelijk behalve waar het onkosten gaat voor het verwerven van inkomsten. Als je dga bent dus directeur van een bv kun je de instrumenten verkopen aan je bv.
ronron1212
12 jaar geleden
Als je voor de aangifte inkomstenbelasting een W-formulier invult, dan zijn de volgende kosten betreffende een muziekinstrument aftrekbaar:
– Kleine en grote revisies. Kosten van snaren en rieten.
– Kosten van hoezen en foedralen. Zijn ze duurder dan € 450, dan moet je de kosten in minimaal 5 jaar afschrijven, behalve indien de hoezen of foedralen in 2011 zijn aangeschaft.
– De verzekeringspremie van de instrumenten.
– Instrumenten die duurder zijn dan € 450. Je mag alleen de jaarlijkse waardedaling als kosten aftrekken. De waardedaling moet blijken uit een taxatie- of verzekeringsrapport. Als jouw instrument niet in waarde daalt of in waarde gelijk blijft, mag je geen kosten aftrekken. Je mag per jaar maximaal 20% aan afschrijvingskosten opvoeren, behalve indien het instrument in 2011 is aangeschaft.

Bijzondere afschrijvingsregels in 2011:
In verband met de economische situatie is het toegestaan om willekeurig af te schrijven op bedrijfsmiddelen die in 2011 zijn aangeschaft. Bedrijfsmiddelen zijn producten die langer dan een jaar meegaan en minimaal € 450 kosten, zoals computers, instrumenten en apparatuur. Dit in tegenstelling tot gebruiksartikelen, zoals snaren, rieten, verf, postzegels en inkt, óf goederen die weliswaar langer
meegaan maar minder kosten dan € 450, zoals sommige software en kleding. Het moet gaan om nieuwe bedrijfsmiddelen en de regel geldt niet voor onder andere gebouwen, motoren, personenauto’s die niet voor beroepsvervoer bestemd zijn en bedrijfsmiddelen die hoofdzakelijk ter beschikking aan anderen worden gesteld, behalve als dat voor korte duur is. Willekeurig afschrijven betekent dat je in een jaar meer of minder dan gebruikelijk afschrijft. In 2011 mag maximaal 50% van de totaal af te schrijven waarde worden opgevoerd, je mag ook bijvoorbeeld 0% afschrijven.
12 jaar geleden
Dit kan door het muziekinstrument op je balans in te brengen.

Je mag een investering niet in één keer van de winst afschrijven. Je moet deze 'activeren'. Dat betekent dat jij gedurende de economische levensduur van het instrument afschrijvingen doet. Voorbeeld. Ik heb een saxofoon gekocht voor €2000. Hij gaat 5 jaar mee, daarna doet hij het eigenlijk niet goed meer. Na 5 jaar is hij nog €250 waard. Ik schrijf dus gedurende 5 jaar €1750 af, dus per jaar €350. Ik neem hem op 1 januari 2010 in gebruik. Dus op 31 december 2010 is het instrument nog €1650 waard (en trek ik €350 van mijn winst af). op 31 december 2011 is het nog €1300 waard.

Waar je rekening mee moet houden:
* als hij in april ingebracht is, dan schrijf ik het eerste jaar maar 9 maanden af.
* bij het bepalen van de levensduur gaat om de technische levensduur, maar als de economische levensduur korter is dan mag je die nemen
* Je mag jaarlijks maximaal 20% van de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel afschrijven. In dit voorbeeld is dat dus maximaal €400. Vanwege de restwaarde zitten we eronder. Je krijgt met deze beperking te maken als je bijvoorbeeld computers af gaat schrijven (dat is in de regel 3 jaar en dan hebben ze vrijwel geen restwaarde)
* Er zijn ook andere afschrijfmethoden. Lees er meer over op de site van de Belastingdienst.

Als jij pas sinds kort zzp'er bent en je had het instrument al, dan mag jij het inbrengen in je bedrijf. Je moet dan wel de juiste beginwaarde bepalen. In het bovenstaande voorbeeld, als hij 2 jaar oud is, dan begint hij dus op een beginwaarde van €1300.

Nog twee opmerkingen:
* je mag in sommige gevallen willekeurig afschrijven. In ieder geval als je een startende ZZP'er bent. Dan kan je dus je winst verder omlaag halen, mocht je dat willen. Lees er meer over op de site van de belastingdienst
* als de investering meer dan €2300 is, dan heb je recht op de kleinschalige investeringsaftrek. Daarmee wordt de winst belastbaar voor de inkomstenbelasting lager. Let daar op als je in de toekomst investeringen wil doen (soms is het duurdere instrument netto toch voordeliger).

Bij deze twee regelingen is het wel belangrijk om de voorwaarden goed door te nemen. Het kan niet zomaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let wel dat er voor deze investeringsregeling altijd geldt dat de investering meer dan €450 euro exclusief BTW is (of €450 inclusief BTW als je vrijgesteld bent van de BTW). Is het lager? Dan zijn het gelijk kosten.