Klopt het dat je met €10.000 winst geen box 1 belasting betaald?

Ik heb mij vorige week ingeschreven bij de KvK om als thuiskapster aan het werk te gaan. Nou hoor ik veel van mensen in mijn omgeving dat het verstandig is om deels wit, deels zwart te gaan werken. Dit is waarschijnlijk ook wel mogelijk als kapster. Maar...
Ik werk ook nog 1 dag in de week als kapster in loondienst en wil ongeveer 24 uur per werk voor mezelf er bij gaan knippen.
Het volgende vraag ik mij nu af:
Ik kan al mijn werk wit gaan doen, zodat ik m'n uren (voor het urencriterium van de belastingdienst) zeker kan verantwoorden en aanspraak kan maken op alle aftrekposten.
Of: Ik ga ongeveer de helft van mijn werk wit en de helft zwart doen, maar kom waarschijnlijk niet aan het urencriterium waardoor ik minder kan aftrekken van de winst.
Ik schat mijn omzet - kosten op € 1000 per maand.
Wat is het gunstigst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je vraag heeft verschillende componenten. Allereerst: wanneer gaat een ondernemer effectief inkomstenbelasting betalen? In een andere vraag heb ik dat berekend op €14.405 zonder zelfstandigenaftrek, en €16.528 met zelfstandigenaftrek. MAAR bij deze berekening heb ik geen rekening gehouden met andere inkomsten. Als ik er vanuit ga dat jij uit je loondienst op jaarbasis meer dan €6270 verdient, dan is de vrijstelling van zelfstandigenaftrek en mkb-winstaftrek ongeveer 8272. Met de startersaftrek ligt dat nog ruimt 2000 hoger.

Dan de rest van de vraag. Wat is het gunstigst? Dat hangt er vanaf. Financieel gezien is het voor een ondernemer voor de inkomstenbelasting altijd handiger om minder winst te hebben. Dat kan op legale wijze, door gebruik te maken van diverse belastingvoordelen zoals de kleine investeringsaftrek en willekeurige afschrijvingen. Het kan ook op illegale wijze, door het verzwijgen van een deel van je winst. Maar ja, wat is de pakkans? Je zit in een branche waarbij het bekend is dat het eenvoudig frauderen is. Mocht jij dus een belastingcontrole krijgen dan weet je dat ieder bonnetje gedetailleerd geïnspecteerd gaat worden. Probeer dan maar eens te verklaren dat je voor 200 klanten haarverf ingekocht hebt en maar 80 klanten gehad hebt dat jaar ...

Dan even rationeel gaan rekenen: stel jij verdient €6270 per jaar in loondienst. Jij haalt €12.000 winst uit onderneming. De belasting op de inkomsten uit loondienst worden verrekend met de algemene heffingskorting. Van de €12.000 gaat de zelfstandigenaftrek af (inclusief startersaftrek), dan blijft er nog €12.000 - 9403 = €2597 over. Dan gaat daar nog de MKB-vrijstelling (12% van de winst na aftrek zelfstandigenaftrek) vanaf: € 2285. Dat is de grondslag voor je loonbelastingen, sociale premies en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

Met andere woorden: als jij fiscaal voordelig wil zijn, dan moet jouw winst op minder dan €2285 (na de MKB-aftrek) uitkomen. Dat betekent dat jij op een theoretische winst van €12.000 dus meer dan 81% moet gaan verzwijgen. Dat lijkt mij administratief gezien heel lastig.

Is dat stukje belasting betalen je echt de slapeloze nachten en de stress waard?

[Let op: de bovenstaande berekeningen zijn vanwege het belastingsysteem afhankelijk van je persoonlijke situatie: je aftrekposten en je heffingskortingen. Desalniettemin geeft het een representatief beeld van welke berekening je zou moeten maken.]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In alinea 1 moet het €14.405 zonder STARTERSAFTREK (niet: zelfstandigenaftrek) en €16.528 zonder STARTERSAFTREK zijn. Excuus :-)