Moeten Nederlands bedrijf ook belastingen betalen aan de Douane als zij een product importeren uit het buitenland?

Stel ik heb een bedrijf in Nederland en geef de order in Azië om een product te produceren. Het land uit Azië stuurt het product op naar Nederland en ik verstuur het weer door naar de klant. Betaal ik belasting aan de douane (BTW, invoerheffing, accijns of andere belastingen)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat moeten bedrijven ook betalen alleen geen btw omdat die is verlegd. Dus dat houdt in dat ze alleen btw van de klant ontvangen en deze moeten afdragen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja, in principe betaalt een bedrijf ook de invoerrechten en de BTW over de producten. Een bedrijf kan de BTW die ze aan de douane betalen wel aftrekken als voorbelasting, ze mogen dus de BTW die zij aan de belastingdienst af moeten dragen (door hun verkoop) dus verminderen met de BTW die ze al betaald hebben.

Accijnzen zijn wat dat betreft een bijzondere situatie want daarvoor moet je altijd aangifte doen bij de douane. Je kan dus niet zomaar accijnsgoederen laten opsturen.

Dus ja: een ondernemer zal dus belastingen betalen. Hiervoor geldt dat via het systeem van de BTW het bedrijf netto geen BTW meer over de invoerprijs betaalt. De kosten voor invoer en accijnzen betaalt het bedrijf dus wel en zijn in principe onderdeel van de kostprijs. Ze zitten dus al in de verkoopprijs van de ondernemer gebakken.

Let wel: er is een verschil tussen binnen de EU en buiten de EU. Buiten de EU geldt het hierboven genoemde systeem. Binnen de EU zijn er geen invoerheffingen en werkt het BTW-systeem anders, maar in principe geldt ook daar dat alleen de eindgebruiker BTW betaalt. Je kan wel met accijnzen te maken krijgen.