Moet ik mijn -nog te starten- online boekenwinkel altijd melden bij de gemeente en kvk?

Er zouden geen leveranciers aan de deur komen en boeken worden uitsluitend opgestuurd, niet hier opgehaald dus. De boeken breng ik zelf naar het postkantoor. Ik woon in een huurhuis. Is aanmelding bij de kvk altijd vanaf het begin verplicht, of pas vanaf een bepaalde omzet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Als je een onderneming start (dat doe je), dan moet je je inschrijven bij de KvK.

De rechtsvorm die je kiest bepaalt verder in hoeverre je belastingplichtig bent en wat verder van je wordt verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: zeer waarschijnlijk handel jij tegen het bestemmingsplan van de gemeente door vanuit jouw huis boeken te verkopen. De wet stelt dat detailhandel alleen vanuit daarvoor aangemerkte locaties mag plaatsvinden. De gemeente kan jou dus, op last van een dwangsom, eisen om te stoppen met jouw activiteiten.

Dat is ook in jouw situatie: omdat jij vanuit jouw huis de betalingen en bestellingen verwerkt, is jouw huis de locatie van je winkel. De gemeente kan hier tegen optreden ook al zorg jij niet voor overlast. Sterker nog: als een van jouw buren klaagt dan moet de gemeente optreden, zij heeft een handhavingsplicht.

Daarnaast kan je ook in de problemen met je verhuurder komen. In vele huurcontracten staan bepalingen die stellen dat er geen ondernemingen vanuit de huurwoning gedreven mogen worden.

Dan: als jij de intentie hebt om een onderneming te drijven, moet jij je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dus het is zo: of je wilt gaan ondernemen, of je wilt het niet. Er bestaat geen ondergrens of een tussenvorm. Het zou anders zijn als jij als hobby op marktplaats boeken gaat verkopen, maar dat lijkt niet het geval. De handelswet schrijft voor dat iedere onderneming ingeschreven moet zijn in de kamer van koophandel.

Met andere woorden: zomaar even een handeltje beginnen om te kijken waar het eindigt kan zomaar niet. Je zal dus iets meer over je plannen na moeten denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja pas van af een bepaalde omzet , of juister je hebt een bepaalde btw vrijstelling , indien je start , of incidenteel iets verkoopt . Google zelf even de jaarlijkse vrijstelling , of raadpleeg de belasting dienst . Het btw nr kan door de KVK worden verstrekt daarom denkje dat inschrijven daar moet . Maar nee zolang je zo onder een paar duizend euro btw blijft (wel zelf even dat juiste bedrag opzoeken ) is er niks aan de hand , en moet je economisch slim handelen . Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die handelen via Marktplaats als hobby hebben.

Dus als jij het geen winkel noemt, maar hobby, dan is er niets aan de hand. Zolang de buren er geen last van hebben en het niet merken, hoef je ook niets aan de gemeente door te geven.

Iedereen verkoopt wel eens wat via een marktplaats en je vergeet ook wel eens wat. Maar als dit bedrag bijv. hoger is dan 2000 euro dan zal de Belastingdienst hier opgave van eisen.

Ik verkoop ook wel eens wat. Ik hou dat bij in een schriftje, supersimpele boekhouding, waar ik dus ook mijn uitgaven voor mijn hobby in noteer.

Als je het echt goed en officieel wilt doen
* dan vraag je toestemming aan de gemeente.
* dan geef je je op bij de KvK
* dan vul je extra inkomsten in onder het kopje
inkomsten uit overige werkzaamheden op je belastingformulier.
* dan neem je een financieel adviseur in de arm en vraag je wat het gunstigste is: hobby of bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij mag een kantoor aan huis hebben.Jij mag online boeken verkopen er is wel een verschil tussen oude en nieuwe boeken.Een inschrijving bij de kvk moet altijd.Zo ook je zelf aanmelden bij de belastingdienst. die geeft jou een btw nr. Je hoeft een kantoor aan huis niet te melden bij de gemeente.Want dan zou iedereen die zijn werk thuis doet het moeten melden bij de gemeente.Ook een huur of koophuis maakt hier geen verschil.