Waarom/waardoor, zijn de huren van winkelpanden eigenlijk (veel) hoger dan van woningen?

Winkelpanden bestaan uit één grote lege ruimte en (meestal) een achterverblijfje.
Woningen hebben meerdere kamers, een keuken, 'n douchecel et cetera, waardoor er ook meer voorzieningen in een woning moeten zijn. Het zou logisch zijn, als dan de huurprijs van zo'n gecompliceerde ruimte hoger ligt (zou moeten liggen) dan van één grote kale ruimte.

Dat is echter niet het geval. De huurprijzen van winkelpanden zijn minstens twee keer zo hoog als van woningen met een gelijk vloeroppervlakte.
Ik weet van mijn grootmoeder, die tot 15 jaar na de 2e wereldoorlog een winkel had, dat ooit(!) de huurprijzen van winkels en woningen niet ver uit elkaar lagen.

- Heeft iemand enig idee waaróm de prijzen van kale winkelruimtes zoveel hoger ligt dan die van woningen?
- En weet iemand misschien ook wannéér de prijzen van winkelpanden zo gigantisch omhoog zijn gegaan, ten opzichte van (pakweg) de jaren vijftig/zestig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

De prijzen van winkelruimte ligt zo hoog omdat het bij een winkelpand gaat om de commerciele waarde van de locatie. Het gaat dus in mindere mate om de kwaliteit van het pand zelf en de grondprijs. Bij de prijsbepaling van de panden is de hoeveelheid winkelend publiek wat langs het pand trekt van grote invloed.

Bijvoorbeeld: In Nederland bevinden de duurste winkelpanden zich in winkelcentrum Hoog Catherijne in Utrecht. Dit terwijl het een oud winkelcentrum is, en de kwaliteit van de panden veel lager ligt dan bijvoorbeeld een goed onderhouden historisch pand in de binnenstad. e prijs van van de panden in Hoog Catherijne worden bepaald doordat station Utrecht Centraal er aan vast ligt. Dit is met afstand het drukste station in Nederland en hierdoor trekken er verschrikkelijk veel mensen langs de winkelpanden. Ter vergelijking; deze panden schijnen veel duurder te zijn dan de welbekende PC Hoofdstraat.

Aanvullend. In Nederland hebben we bestemmingsplannen waar in is vastgelegd welke panden voor welk doel gebruikt mogen worden. Je kunt dus niet zomaar een winkel openen in een woonhuis als dit niet als winkel is aangewezen. Hiervoor is eerst een wijziging nodig van het bestemmingsplan, en dat gaat niet zomaar. Oftewel, je bent grotendeels aangewezen op bestaande panden.

Ik weet niet precies waarom en wanneer panden zo explosief duurder zijn geworden, maar hier is een gooi in de juiste richting:
De reden dat de prijzen zo zijn gestegen zal te maken hebben met de enorme economische groei die Nederland tientallen jaren heeft doorgemaakt. Mensen kregen steeds meer te besteden en gingen meer luxegoederen consumeren. Hierdoor steeg de waarde van goede commerciele locaties. Tel hierbij op dat goede locaties relatief schaars zijn, en schaarse goederen zijn nu eenmaal duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huurprijzen van winkelpanden ligt aan de lokatie.Een groot winkelcentrum overdekt heeft meestal een A status,een winkelstraat A1 status.Kleine winkelcentrums hebben een B status.winkels achteraf of in een oudere wijk hebben vaak een C status.En de prijzen van winkelpanden gaan per meter in,t vierkant M2.