Hoe bereken ik de dagwaarde van mijn auto (voor bijtelling van oudere auto's)?

Als een auto 15 jaar is of ouder dan telt (bij zakelijk gebruik) niet meer de nieuwwaarde, maar de dagwaarde van de auto voor de bijtelling (35% dagwaarde). Maar hoe bereken je die? Of waar vind je die? Zowel Belastingdienst als verzekeraar varen erom.

Toegevoegd na 50 minuten:
Let op!!! 15 JAAR EN OUDER!!! Dus geen ANWB en Independer.nl. Die berekenen alleen de waarde van 'JONGE' auto's.
Dank!...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Het lijkt er op dat je de dagwaarde niet zomaar ergens kunt laten berekenen. Het zal altijd om een schatting gaan. Om de waarde te bepalen van de auto, zou je kunnen kijken naar de prijzen waarvoor dezelfde auto's met dezelfde leeftijd en een kmstand die in de buurt komt te koop staan. En daarvan misschien een gemiddelde nemen. Bewaar die gegevens ook voor het geval de belastingdienst er op terug komt. Kun je in elk geval bewijzen dat je, je best hebt gedaan een goede dagwaarde op te geven. Maar ik vermoed dat de belastingdienst hier niet gauw over zal vallen, als je naar eer en geweten de dagwaarde opgeeft en kunt aangeven hoe je deze hebt bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop gedoe, vind ik. Maar dit is het beste antwoord dat op deze vraag te geven is, denk ik. Dank! Goede link erbij ook.

Andere antwoorden (2)

Dit kan je op verschillende sites berekenen.

De meest handige is denk ik die van de ANWB:

http://www.anwb.nl/auto/koerslijst/uitvoering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is mogelijk via onderstaande link: