Waarom houden WSW bedrijven wel rekening met winkeliers en niet met bedrijven?

Ik erger me al een tijdje aan de schoonmakers van deze flat. Het schoonmaakbedrijf dat dit doet valt onder de Sociale werkvoorziening. En klagen heeft tot nu toe geen enkel effect gehad. Tenminste. "Als je iemand weet die het goedkoper doet?" krijg je als antwoord. Dus heb ik als fatsoenlijk burger vrijblijvende offertes aangevraagt. En wat blijkt. Bedrijf X is 4 keer zo duur als het zwaar gesubsidieerde schoonmaakbedrijf van de WSW instelling. Dus zij zitten gemakshalve op 25% van de marktprijs...

Nu weet ik dat als diezelfde WSW instelling een fietsenzaak openen dat zij zich dan aan de geldende marktprijzen moeten houden. Dat als de WSW instelling een restaurant openen dat zij zich aan reeële marktprijzen moeten houden...

Nu is bedrijf X niet mijn eigen bedrijf, maar dat van een conculega die ik gevraagd heb de prijs zo laag mogelijk te houden...

Sterker nog. Als ik met mijn bedrijf mijn diensten ga aanbieden op het prijsniveau van dat WSW schoonmaakbedrijf. Dan heb ik een heel groot probleem met de Belastingdienst, omdat het geen aannemelijke prijzen zijn...

Dus waarom moet een WSW instelling wel rekening houden met de marktprijzen van de winkelier. En niet met bedrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet echt weinig van dit soort dingen af, en ik ga vast geen zinnig antwoord geven, maar ik vraag me desalniettemin af waar WSW voor staat... 't Klinkt in ieder geval oneerlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@burt: WSW = Wet Sociale Werkvoorziening @Durcheese: De VVD is de grootste partij in de Gemeente. Maar vanwege de verplichte herindeling met een buurgemeente bij de vorige verkiezingen zijn alle partijen vertegenwoordigd en zien ze liever het DOC en het Retailpark grooien met grotew internationale namen dan dat ze aan de kleine onderners denken...

Het beste antwoord

Shit, verkeerde knop, hele antwoord weg.
Dan maar even minder politiek correct en korter.

Slaat natuurlijk nergens op. Ten eerste lijkt schoonmaken me al veel te zwaar en te precies werk voor een sociaal werkplaats, maar dan ook nog zo ver onder de marktprijs, dat is gewoon concurrentievervalsing. Door de zwaarte van het werk zit het er ook dik in dat het niet helemaal naar behoren gebeurt. Als ik al zie hoe ze met 8 man twee weken nodig hebben om één zandbak te legen en opnieuw te vullen......

Ze kunnen dit natuurlijk doen omdat de medewerkers in principe alleen maar een stukje aanvulling boven hun uitkering betaald hoeven te krijgen. Die uitkering zijn geen personeelskosten voor de DCW, en voor een normaal bedrijf, zit daar 90 % van de kosten in.

Dat is natuurlijk zo krom als maar zijn kan, mnaar in je eentje kun je er weinig mee. Je zult het moeten opnemen tegen een vermoedelijk behoorlijk linkse gemeenteraad, en markt is voor links nu eenmaal een beetje vies woord.

De tip het op te nemen met een raadslid (of zelfs kamerlid) ter rechterzijde van het midden (VVD ligt inderdaad het meest voor de hand) is vermoedelijk niet eens zo'n slechte, en in elk geval het énige dat je als brave burger kunt doen. Of het ook resultaat heeft durf ik niet te beweren, maar soms is ruchtbaarheid geven aan een dergelijke kromme situatie de eerste stap. Want ook in het pluche zijn de jongens niet altijd van alle praktijksituaties op de hoogte.

Ik vind het een uitstekend idee om mensen te laten werken voor hun uitkering, in elke vorm, maar dat moet dan inderdaad wel marktconform zijn. Anders krijg je van die situaties zoals in Amerikaanse gevangenissen, waar de gevangen dwangarbeid verrichtten (met dubbel T, ik weet niet of dat nog steeds zo is) en zo de hele markt voor anderen verziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoonmaken is zeker niet 'te hoog gegrepen' voor mensen die bij de WSW in dienst zijn. Maar voor al deze werknemers geldt dat ze er vaak extra tijd voor nodig hebben en goede begeleiding is belangrijk, als die ontbreekt krijg je situatie's zoals hier ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nouja, ik moest mijn stukje de tweede keer een beetje inkorten, maar je hebt uiteraard gelijk. Er zijn er die het kunnen ,er zijn er ook die zoveel aansturing nodig hebben dat het niet echt opschiet. Maar daar hoeft een hardwerkende ondernemer die ook graag zijn personeel normaal wil betalen natuurlijk niet voor op te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh,,,ja , ik begon korter. Maar later kwam er toch weer een stukje achteraan :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Ik ben het zowaar met je antwoord eens. Zei het niet dat deze stad een echt VVD bolwerk is. En in mijn branche de product en materiaalkosten dusdanig hoog zijn dat de prijs voor maar 60% uit loonkosten bestaat... Kan het niet vaak genoeg zeggen: "Goedkoop is echt duurkoop!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een echte VVD-stad maak je zowaar misschien zelfs nog een beetje kans dat je gehoord wordt - ik zou zeker eens een balletje opgooien in dat geval. Dikke kans dat ze er niet eens goed van op de hoogte zijn, of de implicaties er niet van gezien hebben. Gemeenteraadsleden zijn meestal ook maar gewoon mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal VVD'ers in de Gemeenteraad zijn kennissen van mij. Maar schrok er eigenlijk heel erg van toen ik de offertes naast elkaar had liggen. Dat de collega in de branche op 21 euro per uur zat en dit is echt minimaal in de branche als je personeel in dienst heb. Maar op de offerte van het andere schoonmaakbedrijf stond een uurprijs van 5,18 per uur. En dan ook nog met de mededeling dat dit voor alle diensten in de branche geld. En dan moet je ook bedenken dat een volwaardig glazenwasser 27 euro per uur kost. Dan is het gat met een marktprijs om nabij de 33 euro wel erg groot... Maar ga dit straks echt bij wat VVD'ers aangeven dat dit te extreem is...