Jezelf een salaris uitkeren als eenmanszaak?

Pas geleden ben ik begonnen met een eenmanszaak. Nu een maand later wil ik mijzelf een salaris uitkeren. Kan ik dan gewoon geld overmaken naar mijn particuliere naar mijn zakelijke rekening over maken. Komen daar verder nog administratieve dingen bij kijken ofzo, of moet ik iets door geven aan mijn accountent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
47K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu al genoeg omzet dat je na reservering voor diverse belastingen en bedrijfskosten jezelf salaris kunt uitbetalen? Gefeliciteerd, dat lukt niet veel beginnende ondernemers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanks!

Antwoorden (7)

Feitelijk bestaat er bij een eenmanszaak geen verschil tussen eigen geld en zaak geld. Bij het berekenen van jouw inkomen kijkt de elasting naar het verschil in inkomsten en kosten. Dat wordt jou winst genoemt, en het nivo waarop je inkomen wordt gezet. Ik zou het dus maar snel uit gaan geven!

Toegevoegd na 46 seconden:
voor dit soort vragen kan je natuurlijk veel beter bij jouw contactpersoon bij de belastingdienst gaan. Ik neem aan dat je al een afspraak hebt gehad met hem/haar over financien in je bedrijf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vindt enkele punten nogal slordig; jouw winst, belasting en niveau.
Als je overboekt van zakelijk naar particulier gebruik dan als kenmerk: "Prive-opname" Je accountant zal uit het bankafschrift begrijpen dat dit je uitkering van de winst is.

Toegevoegd na 1 minuut:
komma vergeten: tussen particulier en gebruik :-)

Op deze manier hou je een betere scheiding tussen prive en zakelijk en is het duidelijk wat je met je geld doet. Dit vergemakkelijkt ook de controles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me verstandig dat je met je accountant overlegt wat in jouw geval een aanvaardbaar salaris is, in verhouding met de te verwachten inkomsten.
Je zult zelf toch wel een raming hebben gemaakt van je verwachte omzet. Daaraan moet het gerelateerd zijn.
Na verloop van een half jaar kan je je salaris bijstellen. Dan heb je heel voorzichtig misschien een idee van je kansen op de arbeidsmarkt.
Als je nu begint met opsouperen, kijk je straks op je neus en is de boel gedoemd te mislukken. Ook als je nu weinig startkosten hebt in verband met inrichting en tools, zijn er altijd onkosten bij een nieuw te starten bedrijf waar je veel geld in moet steken. Zelfs als de belasting rekening houdt met starters, kan je beter vanaf het begin raad vragen en je daaraan houden. Rijk worden vraagt jaren van inspanning en komt niet van vandaag op morgen.
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je voor je bedrijf een BV opgericht. Hieruit wordt je salaris betaalt. Daarvoor dien je een salarisadministratie bij te houden en wordt ook loonbelasting afgedragen. Deze belasting krijg je weer terug via je inkomstenbelasting. Het lijkt me verstandig dit via je accoutant te laten lopen. Wanneer je 'zomaar' geld overmaakt van je zakelijke naar privé rekening wordt dit gezien als een lening en wordt daar rente over gerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
rekening houdend met de vraag van Pimstyle, heeft hij geen BV opgericht. In dat geval zou hij beter zijn geînformeerd en had hij deze vraag hier niet gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongens, over je informeren gesproken. Hij heeft een *eenmanszaak*. Dat is dus géén BV.
Bij een eenmanszaak is al het geld voor jou.
Je kan dat opnemen onder prive opnamen.
Maar het geld moet er wel wezen.
Je zaak moet doordraaien dus ook rekeningen betalen.
Als je te veel geld opneemt en je geen rekeningen meer kan betalen, heb je te weinig verdiend of te veel opgenomen.
Laat je goed informeren, voordat je het bekende schip in gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag gewoon geld overmaken van de zakelijke naar je privérekening, maar zorg ervoor dat je dat wél opneemt in je administratie, zodat dat geld niet zomaar 'verdwijnt'. Of in jouw geval: dat je accountant aan de omschrijving bij de overboeking kan zien dat het een privéopname betreft, dan kan hij het correct verwerken in je administratie.

Hetzelfde geld overigens ook als je geld overmaakt van je privérekening naar je zakelijke rekening, zorg er dan alleen ook voor dat je kunt verantwoorden waar dat geld vandaan komt (ofwel: dat je er al belasting over hebt betaald, en dat het geen verborgen omzet is!).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een eenmanszaak kan je gewoon regelmatig als je prive geld nodig hebt een bedrag overmaken van de zakenrekening naar je pive-rekening (als er tenminste voldoende liquide middelen aanwezig zijn).
Als je uit de kas geld opneemt, noteer het dan wel in je kasboek, anders wordt het een rommeltje.
Houdt er wel rekening mee, dat je ook je facturen tijdig moet betalen en later een (wellicht flinke) aanslag van de belastingdienst kan verwachten over je winst in het betreffende jaar.