wat zijn de voorwaarde voor een goede winkellocatie in het centrum?

- plaats
- kosten
- aantal
- concurrentie -- ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

- plaats: ligging van de winkel; veilige/onveilige buurt? veel winkelend publiek voor desbetreffende product of dienst? is het pand representatief?
- prijs: huur-/koopprijs
- product/dienst: branche c.q. concurrentie
- personeel: beschikbaarheid
- bereikbaarheid: bevoorrading, parkeermogelijkheden voor klanten, openbaar vervoer
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste zaken die je opnoemt zijn niet relevant. De zaak ligt in het centrum!
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik ken genoeg locaties in het centrum waar jij geen winkel zou willen openen vanwege onveiligheid, ligging in een klein zijstraatje of bereikbaarheid. Voor een zaak als BCC is het belangrijk dat klanten dichtbij parkeergelegenheid hebben, zodat ze producten met de auto kunnen meenemen. Dat ontbreekt vaak in het centrum. En als je, zoals Albert Heijn, afhankelijk bent van bevoorrading, ga je ook in de Kalverstraat zitten.
Twee dingen: een verkoopbaar product en genoeg geld (etv achter de hand) mocht je zaak toch failliet gaan.
De huurprijzen in het centrum van een stad zijn vaak astronomisch hoog.

Bereikbaarheid en parkeergelegenheid zijn de minste zorgen. Je winkel staat immers in het centrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Genoeg geld heb je nodig om je zaak draaiende te houden, maar niet voor een eventueel faillisement (uitgaande van een BV). Indien het een VOF of eenmanszaak is, waarbij je in prive aansprakelijk bent, dan is dit anders.
Voor een faillisement van een BV heb je het geplaatste minimumkapitaal van 18.000 euro (dit gaat in de toekomst wijzigen, wanneer de flex-BV zijn intrede zal doen).
het ligt aan wat voor winkel. een boekenwinkel midden in een kledingstraat zal niet goed werken. terwijl de plek heel geschikt kan zijn voor een schoenenwinkel.

en over wat voor centrum. amsterdam/rotterdam centrum of het centrum in pekela of urk. midden in het centrum van amsterdam/ kalverstraat, hoef je echt geen ikea of xxl albert heijn neer te zetten. niemand die daar kan komen met de auto. er is geen parkeer gelegenheid. terwijl dat in urk best kan.

concurrentie is ook belangrijk om naar te kijken. je gaat geen kleding winkel beginnen in een straat vol met tuincentrums en doe het zelf zaken.

centrum kost natuurlijk altijd meer in een buitenwijk, maar ik het centrum kom je veel sneller als je gewoon wilt rondlopen. en in een buitenwijk ga je wel naar toe als je echt speciale producten verkoopt waar mensen naar op zoek zijn. je loopt niet zo snel een kampeerwinkel in om daar eens rond te kijken terwijl je nooit gaat kamperen. en iedereen heeft kleding nodig.

goede plek en voorwaarden zijn afhankelijk van de producten in een winkel en wie de doelgroep is.