Goedkoopste bank voor ZZP'er met weinig transacties?

Januari moet ik starten als ondernemer. Echter verwacht ik niet meer dan 3 tot 6 transacties per maand. Gezien de bank je verplicht een zakelijke rekening te openen zoek ik de goedkoopste.

Het liefst een bank met alleen internetbankieren. Een betaalpas is geen vereiste.

Wie-o-wie weet een goede bank? Google biedt geen antwoord: Triodos etc. lijken goedkoop, maar komen ook snel neer op zo'n 75 euro vaste kosten per jaar + transactiekosten en gebruik van de bankpas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom verplicht de bank jou, een zakelijke rekening te openen? Kun je niet gewoon een tweede privérekening openen, en alle zakelijke transacties via die rekening laten lopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel banken doen hier moeilijk over als je aangeeft dat het zakelijk verkeer betreft. De Rabobank weigerde mij een tweede privé-rekening te leveren. Dus werd het voor bij ABN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
D.w.z., ik heb nu een Rabo privé-rekening en een ABN privé-rekening. Ik heb geen zakelijke rekening en werk nu bijna 3 jaar voor mezelf.

Antwoorden (1)

Als je geen zakelijke diensten van je bank nodig hebt, zoals een ondernemerskrediet of het verwerken van bijvoorbeeld iDeal betalingen of het uitvoeren van automatische incasso's, dan kan je overwegen om (in het begin) gewoon een privérekening te openen. De kosten hiervan zijn vele malen lager. Het nadeel hiervan is wel dat je bankrekening op jouw persoonlijke naam staat, en niet op naam van jouw bedrijf, maar het is jouw afweging of dat in jouw beroepsgroep afbreuk doet aan jouw professionaliteit.

Anders moet je inderdaad voor de goedkoopste gaan. Ik weet nog uit mijn onderzoek dat Triodos inderdaad goedkoop was. Ook ING was niet duur. Sowieso zijn veel aanbieders het eerste jaar gratis (zoals ABN AMRO). Bij zo'n laag aantal transacties gaat het dan ook om de goedkoopste vaste lasten.