Waar verdienen autodealers de winst aan?

Ik vroeg mij af of iemand hier weet hoe autodealers winst behalen. De catalogusprijs+BPM+BTW= consumentenprijs, mogen ze de BPM of BTW behouden? of denk ik nu echt de verkeerde kant op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (4)

De winst zit hem in het verschil tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs. De btw en bpm zijn voor de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, BTW en BPM moet worden afgedragen aan de fiscus. Hun verdienste zit op een kleine marge bij de verkoop, en aan het onderhoud van de auto daarná...

Toegevoegd na 9 minuten:
Én op de verkoop van accesoires bij een verkoop! Dáárvan liggen de marges/winst hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze verdienen op de verkoop van de auto omdat de auto voor minder wordt ingekocht dan verkocht, maar die winst is tussen de 3 en 10%.

De echte winst komt uit de werkplaats waar reparaties en onderhoudsbeurten worden uitgevoerd.
12 jaar geleden
De echte winst komt uit de werkplaats, vooral als de garantietermijn voorbij is. Als je je auto brengt voor een beurt, bellen ze dat de banden aan vervanging toe zijn of dat de remblokken vervangen moeten worden. Als er iets bij jou kapot gaat na de garantietijd, claimen ze dat onderdeel bij de importeur op naam van een auto die nog wel in de garantie zit en laten jou de volle mep betalen. Verlies lijden ze vaak op auto's die ze inruilen en waarmee ze blijven zitten.