De projectadministratie houdt bij welke kosten er allemaal gemaakt zijn voor de verschillende projecten. De gemaakte kosten worden geboekt op de diverse projecten. Elk project moet worden doorberekend aan de klant. En door een projectadministratie bij te houden, weet je aan de klant moet doorberekenen om er nog een beetje winst op te maken. Of in geval er vaste prijsafspraken zijn gemaakt (vaste aanneemsom), om te controleren of het project nog winstgevend is en of je alles goed hebt voorgecalculeerd.
Het boeken op projecten gebeurd op verschillende manieren. Zo zal aan de hand van de urenregistratie de hoeveelheid arbeidsuren tegen de kostprijs op het project worden geboekt. Koop je materialen in voor een bepaald project, dan worden die aan de hand van de betreffende inkoopfacturen op het project geboekt. Als het voorraadartikelen betreft, dan worden ze rechtstreeks uit de voorraad op het project geboekt. Ook transportkosten, hotelkosten, werkzaamheden uitgevoerd door andere bedrijven, huur machines etc. kunnen op een project geboekt worden. En zo zijn er vast nog veel meer zaken die op een project geboekt zouden kunnen worden. Dus de projectadministratie houdt zich vooral bezig met het verwerken van mutaties op de diverse projecten. Het kan ook dat medewerkers zelf hun uren boeken op een project en de projectadministratie de betreffende mutaties controleert en goedkeurt. Mutaties die vanaf inkoopfacturen geboekt worden, kunnen ook door de financiële administratie (crediteurenadministratie) geboekt worden op een project, waarna de projectadministratie ze goed keurt en definitief verwerkt in de projectadministratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je een idee krijgen hoe je de project administratie vorm kan geven dan kan je ook een demo downloaden van Azor, in deze demo zie je voorbeeld data staan, hoe een project is ingericht.
https://azorsoftware.nl/crm-programma/projectadministratie.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk anders even op www.admicom.nl/bouwsoftware/projectadministratie. Daar staat het heel duidelijk uitgelegd vind ik.