Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een tandarts samen met zijn vrouw een onderneming start, en zijn vrouw zich met de administratieve taken bezighoudt, is zij dan ook ondernemer?

Dit terwijl zijn vrouw geen diploma's heeft behaald voor administratieve/secretariële taken.

Ik kom namelijk net terug van een tandarts, waarbij dit het geval is, en ik vroeg me af of zij dan ook als ondernemer getypeerd kan worden, aangezien ze samen met haar man de onderneming heeft gestart.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
877

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als een tandarts een echtgenoot heeft die alleen maar administratieve ondersteuning biedt bij de werkzaamheden van de tandartspraktijk is de echtgenoot niet zomaar medevennoot. Er zijn in het verleden diverse uitspraken geweest van rechters die man/vrouw-firma's onder de loep hebben genomen om te zien of er daadwerkelijk sprake was van ondernemerschap van de meewerkende echtgenoot.

Afgezien van het urencriterium (1225 uur) voor zelfstandigenaftrek moet ook worden gekeken naar de aard van de werkzaamheden. Dan moet worden bepaald of de vrouw eigenlijk alleen ondersteunende werkzaamheden doet (en dus geen ondernemer is, maar recht heeft op meewerkaftrek) of dat er ook sprake is van een normaal samenwerkingsverband.

Het komt er in principe op neer dat gekeken moet worden of het samenwerkingsverband (vof) ook zou worden aangegaan als de persoon in kwestie niet de vrouw van de tandarts (of huisarts, advocaat etc) zou zijn. Als een vof-contract niet gebruikelijk is voor een derde die die werkzaamheden zou verrichten is de rechter van mening dat er geen sprake kan zijn van een man/vrouw-firma en is dus onterecht een vof aangegaan.

Zie voor meer uitleg onderstaande bronnen (waarbij de tweede wat meer uitleg geeft)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, ze zullen wel een vof hebben, dan zijn ze samen ondernemer. het maakt niet hoe de werkzaamheden verdeeld zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
even bron toegevoegd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is afhankelijk van het aantal uren dat de partner meewerkt in de onderneming. (zie o.a. de link of http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2011/veranderingen2011-10.html)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Twickx, maar het gaat me om het totaaloverzicht. Dus én het urencriterium én de meewerkaftrek.
Als ze getrouwd zijn in gemeenschap van goederen ben je geloof ik automatisch ook ondernemer van dat bedrijf, wát je er ook in doet. Is dit niet het geval, dan werken de antwoorden hierboven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom de - ?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding