Zorgen dat je de benodigde vergunningen in huis hebt.
Je inschrijven bij de kamer van koophandel.
Kennis van zaken.
Zorgen dat je geld genoeg hebt, om tegenvallers op te vangen.
Een zakelijke rekening openen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou je waarschijnlijk minder energie hebben om er aan te beginnen... Vooral niet als je de cijfers ziet van starttende ondernemers heden ten dage...

Naar de KvK gaan ten eerste, ondernemersplan maken, indienen en laten goedkeuren, naar de bank, geld lenen, enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je goed moet kunnen boekhouden, rekenen, lange weken wilt werken, en dat je jezelf kunt tegenhouden om zo nu en dan een graai in de kas te doen om er wat leuks van te doen. Dat geld moet je weer in de zaak steken. Bezint eer ge begint!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haalt abraham de mosterd! Eum 500.000 bronnen op internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn natuurlijk de voor de hand liggende dingen:

- Ondernemingsplan als je geld wilt/moet lenen.
- Inschrijven bij de KvK.
- Contact met de bank.
- Regelen dat, als je failliet gaat, alleen de zaak failliet gaat, maar jij+gezin persoonlijk niet.
- Weten wat je wilt!

Dan dingen die vaak worden vergeten, maar die net zo belangrijk zijn:

- Het is buffelen, buffelen en nog eens buffelen om het hoofd boven water te houden. Al je geld, en vooral al je tijd, zal in de zaak gaan zitten. Houd je dat meerdere jaren vol?
- Hetzelfde, nu voor je gezin: houden zij het vol?
- Verzekeringen controleren. Sommige zijn niet meer geldig als je voor jezelf begint.
- Ken je pensioenrechten en weet hoe je zorgt dat je straks nog steeds met pensioen kunt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt met een eenmanszaak niet regelen dat je niet prive failliet gaat!
Dat kan wel met een BV, maar dan is het geen eenmanszaak meer..
Als je een goed idee hebt en een zaakje wilt beginnen moet je ten allen tijde langs de Kamer van Koophandel. Zij zijn de instantie bij uitstek die je alle informatie zullen verstrekken die nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst een goede boekhouder zoeken, een goed plan hebben, en starterskapitaal. Pas als je echt gaat beginnen je inschrijven bij de KvK, anders krijg je namenlijk gelijk allerlei papieren van de Belastingdienst en moet je bijv. BTW aangifte doen, terwijl je nog niets hebt gedaan. Je kunt wel langs bij de KvK maar laat je niet verleiden tot inschrijving, dat kan nog wel op het moment dat je echt start.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke domme boer kan een eigen zaak beginnen. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Kvk en je bent er al bijna. De kunst is natuurlijk om een succesvolle zaak te beginnen en het succesvol te houden.

Je dus met een goed idee moeten komen.

1. Er moet (genoeg) vraag naar je product/dienst zijn. Onderzoek dit.
2. Je dient je duidelijk te onderscheiden van de concurrentie (Unique Selling Point). Een klant kiest alleen voor jou als jij ''beter'' bent dan een ander (op minimaal 1 punt).
3. Bepaal hoe jij de markt gaat betreden. Welke prijsstrategie wil je bijvoorbeeld volgen?

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maak vooral een Marketing en een Financieelplan. Deze zul je nodig hebben en zullen jou de nodige houvast bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de gang naar de KvK, bank, belastingdienst etc:
- Dat je 7 dagen per week met je werk bezig bent en minder vakantie hebt dan wanneer je voor een baas werkt.
- Dat je elk kwartaal 19% van je omzet aan de belastingdienst afdraagt. Reken jezelf dus niet rijk.
- Dat een gemiddeld bedrijf 3-6 jaar nodig heeft voor het echt winst gaat maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet beginnen bij de Belastingdienst voor de aanvraag van een BTW nummer. Hierna ga je direct door naar de Kamer van Koophandel, waar je, je laat inschrijven in het handelsregister. Zonder deze twee hoef je namelijk ook niet bij een bank aan te kloppen voor het openen van een rekening. Laat staan voor een krediet...

Eventuele vergunningen die je mogelijk nodig heb kun je aanvragen nadat je bovenstaande geregeld hebt...

Afhankelijk van de branche zul je er voor moeten zorgen dat je, je VCA/VCA VOL cerificaat (persoonlijke) op orde hebt. En zo nodig zorgen dat je dit z.s.m. gaat behalen. Dit kost je grofweg 500 euro. En wanneer je van plan ben om personeel in dienst te nemen is het handig om al aan je BHV gaat nadenken. Want dit is vanaf 1 personeelslid VERPLICHT. Kosten hiervan bedragen zo'n 400 euro. Verder zul je, je RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) kunnen opmaken. Zul je, je TRA (Taak-Risico Analyse) moeten kunnen opmaken. Moet je aan je V&G (Veiligheid & Gezondheid) nadenken. Zul je rekening moeten houden met nog tal van Arbo-regeltjes, milieu-regeltjes, gezondheids-regeltjes, welzijns-regeltjes en... en... en...

Voordeel van dit alles is dat je onafhankelijk bent. En dat je niet meer afhankelijk bent van die arrogante, omhooggevallen en autoritaire bedrijfslijder...

En niet geheel onbelangrijk als je nu allerlei subsidies/teruggaves hebt. Als je geen belasting betaald dan krijg je ook niets van de Belastingdienst. Dus houd daar even rekening mee als je nu huursubsidie, of hypotheekrenteaftrek hebt...

En om je een voorbeeld te geven: Wanneer je geen VCA-pasje in je bezit hebt kom je terreinen als die van bijv. de DSM niet op. Ik heb in mijn klantebestand een inlijsterij zitten en die moest even zijn VCA gaan halen om een bepaalde orde binnen te kunnen halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, eerst een goed ondernemersplan en daarmee naar de bank, inschrijven hoeft pas wanneer je daadwerkelijk gaat beginnen en dan is de volgorde eerst KvK, belasting volgt vanzelf. Als je geen krediet krijgt, hoef je je ook niet in te schrijven want begin je toch geen zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En omdat al 9 mensen voor mij hadden gezegd beginnen met een goed ondernemersplan. (Op één A4-tje uiteraard.) Had ik dit ook nog een keer moeten halen? Ik weet van de Rabo, de ING en de ABN-AMRO da je zonder die 2 inschrijvingen geen eens hoef te komen. En voordat je BTW nummer geregeld is ben je gemiddeld 9 weken verder. Verder varieerd het per KvK kantoor. Maar ik wee van een aanal kantoren dat je zonder (voorlopig) BTW nummer je ook niet kan inschrijven... Bovendien is dit overigens de procedure die de KvK aan mij heeft geadviseerd. Want je moet je inschrijving van de KvK bij ieder bedrijf kunnen overleggen. Dus ook bij de bank... En wie zegt da je zonder krediet niet kunt beginnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een btw nummer kun je direct aanvragen bij de kvk, dan heb je binnen een week de bevestigging binnen van de belastingdienst.
Daarbij is het btw nummer standaard het BSN nummer als je een eenmanszaak begint met daarna de toevoeging B en dan meestal 01 of 02 afhankelijk in welke ondernemersgroep je zit.
Je kunt dus meteen aan de slag. En je kunt even het starterspakket aanvragen bij de belastingdienst. Maakt je weer een hoop wijzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén BTW nummer moet je echt bij de Belastingdienst aanvragen. De KvK registreerd alleen maar bedrijven... En wat betreft de cijfers 01 t/m 99 achter de B heeft betrekking op het hoeveelste BTW nummer op het Sofi- BSN nummer...
Heel veel dingen die allemaal al beschreven zijn maar hier nog eentje waar je over na kunt denken.

Veel mensen vinden hun idee geweldig is en kunnen zich niet voorstellen dat anderen dat ook niet vinden.
En daar zit'm nou net de kneep.

Dat jij het een goed idee vind spreekt voor zich maar anderen moeten het OOK een goed idee vinden.
Helaas gaat het daar maar al te vaak mis.

Mijn suggestie:

je kunt (en moet) je zaakjes voor elkaar hebben, administratie, logistiek, etc. maar als er verder niemand interesse in je idee heeft dan heeft het allemaal geen enkele zin en is het verspilde moeite.

Start eerst een marktonderzoek en neem beslissingen dan op basis van de bevindingen daarvan.
Mogelijk brengt zo'n onderzoek nieuwe ideeen of besluit je zaken net iets anders aan te gaan pakken.

Als je een marktonderzoek laat uitvoeren dan kost dat een beste klauw met euri's. Kan de moeite waard zijn maar met een beetje gezond verstand (en tijd) kun je zelf ook heel veel doen.
Als je 1.000 enquetes verstuurd dan kost je dat tijd (om die enquete te maken en naar het postkantoor te brengen) en ongeveer 600 euro aan papier en verzendkosten. Kan ook de moeite waard zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel belangrijk is belasting en verzekering en een goede boekhouder