Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik mijn prive-rekening gebruiken voor mijn eenmanszaak?

Het betreft een klein bedrijfje, en de verwachting is dat het aantal transacties per maand onder de 25 ligt. Kan ik in dit geval gewoon mijn privérekening gebruiken als rekening voor de eenmanszaak? En daarnaast daarvan natuurlijk een goede administratie bijhouden voor de belastingdienst? Is dat genoeg? Ik wil namelijk geen zakelijke rekening openen, ik heb er totaal geen voordeel van (behalve dat het professioneel oogt).
Op internet kan ik namelijk niet duidelijk vinden of de belastingdienst er nu over gaat vallen als ik gewoon mijn privérekening voor mijn eenmanszaak gebruik, mits ik een goede administratie bijhoud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ja hoor dat mag, echter als je een beetje overzicht wilt houden, is het handiger om even een tweede rekening te openen, waarom zou je ook niet, kost niet veel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belastingdienst hoeft slechts een nette administratie te krijgen. Elke post op je bankrekening moet dan voorkomen in je administratie, waarbij alle werkelijke prive zaken dan op de grootboekrekening "prive" geboekt dienen te worden. Ook bv je pin transactie bij de supermarkt.

Geen probleem dus mits je administratie sluitend is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de belastingdienst maakt het niet uit of je een aparte rekening opent of niet. Zolang jij kan verantwoorden waar het geld blijft is er niets aan de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook gewoon een extra particuliere rekening openen zonder de extra kosten van een zakelijke rekening, op je eigen naam en die dan voor je zaak gebruiken. Jij bent je eigen zaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig is het niet. Je moet dan ook je prive-inkomsten en prive-uitgaven in de administratie van je bedrijf(je) boeken. Best mogelijk dat het aantal privé boekingen het aantal zakelijke boekingen overtreft.
Maak het jezelf gemakkelijk.Bovendien verleen je anders inzage in prive-zaken en daar wordt je niet beter of blij van.
Je moet bij deze vraag niet alleen denken aan de kosten en opbrengsten van transacties maar je staat telkens voor de keuze of bepaalde kosten prive of zakelijk zijn.
Het is zonder probleem mogelijk een tweede rekening te openen.
Bij ING kost een tweede rekening (mits zonder pinpas) niets. Anders € 3,75 per kwartaal.

Toegevoegd na 22 uur:
Dat tarief geldt als het geen zakelijke rekening is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag wel want je privé-rekening en je zakelijke inkomsten en uitgaven vallen bij een eenmanszaak samen.
Het is niet handig want je kunt niet gemakkelijk nakijken wat je zakelijke inkomsten en uitgaven zijn. Bijvoorbeeld bij de aangifte van omzetbelasting.

Je hebt er dus wel degelijk voordeel van om dit gescheiden te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding