Hoe overleeft een Internetcafé?

In veel steden, ook in dure Europese steden, vind je in het centrum Internetcafé's. Daar staan dan bijvoorbeeld 20 computers. Je kunt Internetten voor gemiddeld een euro per uur.

Hoe kan dat?

Als alle computers 100% bezet zijn gedurende 24 uur, verdient de zaak 24*20*1 Euro per werkdag - dus 480 Euro per dag. Daarvan moet personeel, apparatuur, elektriciteit en huur worden betaald.

In de praktijk is maximaal 75% van de computers bezet gedurende 16 uur per dag. Dan zijn de inkomsten slechts 240 Euro per dag.

Al schenken ze eens een glaasje bier, fris of koffie, dat loopt ook niet echt storm.

Hoe kan zo'n zaak overleven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (7)

Vaak werken er heel weinig mensen in een internet cafe. Op vakantie was er altijd maar 1 iemand aanwezig van het personeel.

Verder is er inderdaad vaak een blikjes automaat o.i.d. om meer omzet te genereren.

De prijs is trouwens ook vaak wel hoger, bijv. 2,50 per uur ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het kunnen dat het internetcafé een legale besteding is van illegaal geld. En dat er dan nog meer "illegaal" geld moet worden verdiend . Dus als er weinig omzet is die omzet wel wordt gecreeerd in de boeken ?
Je ziet wel vaker zaken die helemaal niet lopen , maar die toch open blijven .
Overigens zie je ook vaak dat internetcafés eigenlijk alleen op spelletjes zijn gericht . Het bedrag per uur is dan aanzienlijk hoger 2,50 -3 €.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als belwinkels ; helemaal juist.
Belwinkels en internetcafés in Nederland zijn doorgaans witwasplekken. Of klap ik nu teveel uit de school?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door subsidies zou kunnen, voor een stad is het intressant als toeristen goedkope "hotspots" als positieve herinnering houden.

en in die lijn er ook over vertellen naar vrienden: berlijn was echt gaaf, we hebben daar toen nog voor 1 euro een heel uur voor de regen geschuild bij een internetcafe, en toen maar gelijk het thuisfront gemaild.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig (geschoold) personeel en toch een beetje hetzelfde wat vroeger al die videotheken waren: money washers.
(Geldwäsche voor Rotaluclac :-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Het internetcafe overleeft gewoon niet. Net als de bakkerskar het niet gehaald heeft. In Azie zie je vaak een cofiehuis met 1 of 2 pc's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet.
Je ziet ook alweer groter veranderingen op dit gebied. De internetcafé's die tot doel hebben om bijv. ouderen of mensen in achterstandsituaties de mogelijkheid te bieden om gebruikt te maken van internet draaien op subsidiegeld. Deze overleven. De andere internetcafé's beginnen hun formule al te veranderen. Het afhuren van een computer wordt steeds minder geboden. Dit wordt vervangen door Wifipunten, waar men met de eigen laptop een draadloze verbinding kan maken. Men betaalt een bepaald bedrag en kan met een wachtwoord inloggen. De service van internet blijft, maar de investeringen zijn lager. Nog steeds zal men van deze vernieuwde vorm van mogelijkheid bieden tot internetten niet kunnen bestaan. Het blijft een bijproduct. De service blijft en de investeringen zijn lager.