Moet er een contract getekend zijn voordat iemand een dagje proef - meedraait?

Toegevoegd na 10 uur:
Het gaat niet om zwart werken, er wordt gewoon loon betaald, het gaat echt om een contract. Moet deze wel of niet getekend zijn voordat iemand zijn proeftijd ingaat?

12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als deze persoon met gereedschap en/of machines werkt moet je de WA gedekt hebben voor die dag. Kan eventueel via de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Een contract is hiervoor niet persé noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat denk ik niet, zou wel even kijken hoe het met de evrzekering van die persoon zit
12 jaar geleden
Dat ligt aan de organisatie waar je wilt proefdraaien.

Stel je wil een dagje meedraaien op de Haagse Hogeschool om te kijken of een studie iets voor jou is. Je wordt met een andere student in contact gebracht en je kan zonder enig probleem een dagje meedraaien.

Bij een bedrijf waar chemische stoffen worden verwerkt is dit een ander verhaal, hier moet waarschijnlijk iets worden getekend dat het bedrijf zelf niet aansprakelijk is (of i.d. geen ervaring mee, maar zoiets lijkt mij logisch)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel wel.
DIt ivm eerste dagmelding bij de belastingdienst om zwartwerken tegen te gaan.
Daarbij is het vaak ook verstandig ivm verzekeringen.
In praktijk wordt het bij een dag op proef vaak "vergeten" of vanwege alle administratieve lasten niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste dagmelding bij de belastingdienst is al een tijdje afgeschaft.
Wij laten mensen ook een dagje proefdraaien voorafgaande aan het tekenen van het contract. Dit is voor beide partijen prettig. Je weet dan beiderzijds of de functie iets voor jou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens bij is het bij verplicht als werkgever een werknemer te betalen voor arbeid. Dus iemand tewerkstellen zonder salaris is bij wet volgens mij dus veboden. (BW) Arbeid zonder een contract verrichten is zowiezo een arbeidsovereenkomst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij = bij wet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bij "stage", pas als deze daadwerkelijk in loondienst is genomen.