Hoe kan ik uitzoeken hoe conjunctuurgevoelig onze dienst is?

We hebben voor ons ondernemingsplan een bedrijf bedacht dat de opslag regelt voor winkeliers in het centrum. Nu moet ik uitzoeken hoe conjunctuurgevoelig dit is. Hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp, is dit een dienstverlenend bedrijf. Het is een soort extra service voor winkeliers, en het neemt ze werk uit handen, zodat ze zich beter kunnen richten op hun kerntaak, het verkopen van hun spullen.

Ze huren dus een 3e partij in, om allerlei zaken, in dit geval de opslag en alles wat daar bij komt kijken, te regelen. Dat zal die winkeliers geld kosten, en als het goed gaat met de economie, en mensen hebben veel geld te besteden, dan willen ze deze service eerder, dan wanneer het slecht gaat met de economie.

De conjunctuurgevoeligheid van jouw bedrijf zal dus alleen via een omweg te bepalen zijn. Want je bent afhankelijk van de conjunctuurgevoeligheid van de bedrijven in dat centrum.

Een onderzoek naar de conjunctuurgevoeligheid van jouw bedrijf lijkt mij eigenlijk niet zo moeilijk. Je zult moeten analyseren wat voor bedrijven er in dat centrum zitten, en vooral hoeveel. Hoe groter de mix van bedrijven, hoe minder last je zult hebben van een omslag in de economie.

Stel, je regelt de opslag voor al die bedrijven en daar zitten veel witgoedwinkels, betere horeca, juweliers, parfumerieen, merkkledingwinkels, en kadoshops bij, dan is je conjunctuurgevoeligheid hoog.

En zijn er veel supermarkten, en al die doorsnee-winkels als Kruidvat, Zeeman, Hema, C&A, en Blokker, dan is je conjunctuurgevoeligheid veel lager. Het is zelfs zo, dat als winkels als Aldi, Wibra, Zeeman en Lidl oververtegenwoordigd zijn, je niets merkt van verslechtering van de economie, omdat dit soort winkels beter draaien in slechte tijden.

Als de winkels in je centrum een soort algemeen gemiddelde vertonen, dus geen cluster van goedkope winkels, maar ook geen 5 opticiens of juweliers op een kluitje, dan zul je al snel tot de conclusie komen, dat je bedrijf weinig of geen last zal hebben van een verslechtering van de economie en dat het in ieder geval niet zo is, dat jouw bedrijf nu juist extra conjunctuurgevoelig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is nogal moeilijk hier zomaar uit te gaan leggen, hoe je dit onderzoek uitvoert voor jouw onderneming. Er komt nogal wat bij kijken. Marktonderzoek hoort hier ook bij.

Voor dit soort onderzoekjes zou je terecht kunnen bij o.a. het CBS, maar ook bij de Kamer van Koophandel. Ze hebben vaak formulieren of tips, hoe je zelf een onderzoek kunt uitvoeren.

http://www.kvk.nl/

http://www.kvk.nl/download/Bronnen%20voor%20branche-informatie_tcm14-125818.pdf

Daar kan je t.a.t. informatie opvragen, en zij helpen je graag verder, of verwijzen je door naar de organisatie waar je moet zijn.

Succes met je nieuwe bedrijfje!